Christian Hoel og Coops lavpriskjede Extra satte konkurrentene i skyggen i fjor. Kjeden økte sin markedsandel fra 11,5 til 12,6 prosent i fjor, ifølge analysebyrået Nielsen.

Rema ble derimot den store taperen med et fall fra 24,4 til 23,4 prosent i sin andel av norsk dagligvarehandel. Rema pustes nå i nakken av erkerivalen Kiwi.

For den tredje store lavprisaktøren, Norgesgruppens Kiwi-kjede, vinner fortsatt terreng med en økning fra 19,8 til 20,8 prosent.

Det samlede dagligvaremarked økte i fjor med fattige 1,1 prosent.

– Det er beintøff konkurranse. Den er til de grader blitt sterkere etter at Extra kom for alvor inn i markedet som en større nasjonal kjede enn noen gang. I 2016 klatret vi opp som Norges tredje største dagligvarekjede. For oss er det vanvittig gøy å se hvor sterkt vi står i den lokale konkurransen. Vi er kjemperobuste og tar kundene fra de andre kjedene, sier Extra-sjef Christian Hoel.

Ved inngangen av året varslet han 100 nye Extra-butikker. De fleste av disse er omprofileringer fra Coops andre lavpriskjede Prix.

Hoel ønsker ikke å opplyse konkret hvor mange helt nye butikker som åpnes.

– Samvirkelagene har piggskoene på for å åpne nye butikker, og jeg kan bekrefte at det er en skikkelig totalmobilisering i Coop. Vi er fortsatt i en kartleggingsfase for å se hvilke Prix-butikker som skal omprofileres til Extra.

I fjor styrket lavprisbutikkene sin stilling. To av tre norske butikker er en lavprisbutikk.

Tilbake til lave priser

Fjoråret ble et mørkt år for landets største kjede Rema. Fasiten ble negativ sammenlignbar vekst og fallende markedsandeler. I fjor falt Remas markedsandel med 0,99 prosent.

– 2017 er historie for oss. Nå er det 2018 som gjelder, sier Jan Frode Johansen som er administrerende direktør i Rema franchise.

Tidligere spesialiserte Rema seg på store butikker med godt over 70 millioner i snitt omsetning, mens Kiwi har vært eksperter på å gjøre mindre butikker lønnsomme. Så kom Coop Extra inn og forrykket markedet.

Etter en periode med mange nyåpninger og omsetningsnedgang i 2017, har gjennomsnittsomsetningen per butikk falt fra 74 og ned mot 71 millioner.

Nå mener Rema-ledelsen at kjeden er på riktig kurs.

– Pendelen snudde i november, og vi har hatt en helt annen utvikling mot slutten av fjoråret og starten av 2018.

Da kjeden for alvor fikk smake på nedgangen i januar i fjor med omstridt bestevennsatsning, ble økologi og lokalmat trukket frem som nye vekstområder.

Nå er markedsføringen tilbake til bare lave priser og det enkle er ofte det beste, og det har ifølge Johansen gitt umiddelbar effekt ved at kampanjene treffer.

– Tilbakemeldingene er at kundene kjenner oss igjen når vi kommuniserer bare lave priser.

Kiwi er mer kresne å nye butikker

Rema er de siste årene blitt pustet i nakken av Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi som tar markedsandeler, mens Rema faller.

– Det var igjen et meget bra år. Vi økte i 2016 med 0,9 prosent markedsandel og veksten for fjoråret ser ut til å være omtrent det samme, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Etter flere år med mange nye butikker, skrudde Kiwi ned etableringstakten for nye butikker i 2017. I toppårene 2015 og 2016 etablerte Kiwi henholdsvis 38 og 33 nye butikker. I fjor fikk kjeden 13 nye butikker, mens i år er målet 20 nye butikker.

– Vi har nå en bra dekning. Etableringene går litt opp og ned. Vi stiller litt større krav for lokalmarkedene. Butikkene må opp i snittomsetning, så vi er blitt mer kresne.

Snittomsetningen til Kiwi-butikker er på rundt 55 millioner kroner.

Jakter omsetning med mindre butikker

Så langt har Extra hatt en relativt høy snittomsetning per butikk med rundt 59 millioner, men nå er Kiwi og Extra i ferd med å nærme seg hverandre i butikkstørrelse. Extra-sjef Hoel mener Extra har mer å hente på mindre butikker.

– Vi har lønnsomhet på lavere omsetningsklasser enn der vi ligger med dagens snittomsetning.

Han mener kjeden har lyktes med lavprisprofil med et bredere utvalg enn de andre lavpriskjedene.

– Markedsveksten er på null og til dels minustall, mens vi har over fire prosent vekst i 2017 på sammenlignbare butikker, og tosifret vekst på totalen. Vi er spesielt fornøyde med å trekke til oss den yngre delen av befolkningen med vårt store utvalg av vegetar, økologi, samt innen frukt og grønt, for å nevne noe.(Vilkår)

Norsk hytteliv er ikke som i andre land
På 30 kvadratmeter i Orkanger er tre generasjoner samlet i harmoni. – Vi lever helt annerledes her oppe, sier Elisabeth Løhre (38). Men norsk hyttekultur kan by på mye friksjon, viser forskning.
02:26 Min
Publisert: