De to kjedene Elkjøp og Lefdal tynte salgsfenomenet en hel uke, men nå har Black Friday fått etterspill for de to søsterkjedene.

Forbrukerombudet mener elektronikkjedene brøt markedsføringsloven da de reklamerte med salg både i forkant av Black Friday og påfølgende Cyber Monday. Black Friday-konseptet kommer fra USA og er handledagen etter feiringen av Thanksgiving. Dette er også blitt en stor handledag i Norge. I 2016 falt den på fredag 25. november.

Nå har kjedene, som begge er eid av engelske Dixons, skrevet under på at de ikke skal drive ulovlig salgsmarkedsføring i fremtiden.

– Det var under Black Friday at det ble oppdaget ulovlige salgsfremstøt. Også på Cyber Monday gikk det ut reklame som vi mener bryter med loven, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til DN.

Les mer om hvordan Elkjøp rigget seg før storsalget i DN+:

Elkjøp innrømmer at kjeden i noen tilfeller gikk i off side.

– Vi ble overivrige. Vi hadde mange gode tilbud som vi ønsket å videreformidle og ble hakket for ivrige, sier Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein Schmidt.

Han avviser at hele Black Friday var en prisbløff.

– Først og fremst vil jeg si at det ikke er snakk om lokketilbud. Vi kan støtte oss til statistikker som viser at prisene falt sammenlignet med nivået før Black Friday. Det er ingen tvil om at handlekurven aldri har vært billigere enn under Black Friday, så den må parkeres.

Etter at kjedenes salg ble intensivert utover høsten, valgte Forbrukerombudet å overvåke markedsføringen.

– Salgene har etter hvert avløst hverandre og da kan man stille spørsmål ved om hvor reelt salget er. Tidligere var det salg to ganger i året, sier forbrukerombud Haugseth.

Kunstige førpriser

Forbrukerombudet reagerer først og fremst på bruken av førpriser. Både Lefdal og Elkjøp har oppgitt førpriser som har vært høyere enn det salgsvaren ble solgt for i perioden før salget. Det er også oppdaget tilfeller hvor salgsvarer ikke har hatt førpriser i det hele tatt

– For å kunne kalle det et salg må det ha vært en reell førpris minst seks uker før, sier forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har nå bedt elektronikkjedene om å avgi en skriftlig erklæring der de bekrefter at de ikke lenger skal bruke uttrykk som «Cyber Monday», «nettilbud» eller «salg» uten at varene de markedsfører faktisk er på salg.

Elkjøp vil nå innrette seg.

– Tilbakemeldingene fra Forbrukerombudet i etterkant er fornuftig. Vi sier ikke noe på linjene som trekkes opp.Vi ønsker å ha en kommunikasjon med Forbrukerombudet og vil strekke oss spesielt i oppfølgingen for å bli bedre. Neste gang må vi jobbe smartere og bedre, sier Elkjøps kommunikasjonssjef.

– Som en stor aktør skal vi vite om regelverket og rette oss etter det, tilføyer Schmidt.

Måtte inn på teppet

Så sent som i februar 2016 hadde Forbrukerombudet møte med flere av kjedene i bransjen for å skjerpe inn markedsføingen.

– Det er synd å se at reglene for salgsmarkedsføring stadig ser ut til å gå i glemmeboken hos elektronikkjedene, sier Haugseth.

Forbrukerombudet har også grepet tak i markedsføringen til konkurrenten Expert, men denne saken er ennå ikke ferdig behandlet.

Elektronikkbransjen har de siste årene vært preget av økt konkurranse etter at XXL-gründer Øivind Tidemandsen kjøpte seg opp i Expert og gjenoppbygde kjeden med ny ledelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.