Dyrekassen.no har bygget millionbutikk på hjemlevering av fôr og andre produkter til kjæledyr. I løpet av to år har butikken økt omsetningen fra to til 26 millioner kroner.

Nå har Felleskjøpet Agri sikret seg 34 prosent i selskapet.

De tre gründerne bak nettbutikken har tidligere jobbet med å utvikle Adams Matkasse som spesialiserte seg på middagskasser. Parallelt så de mulighetene innen kjæledyrsegmentet.

Så langt er en liten andel av dyrefôret blitt solgt online. Nå er planen at mer effektive hjemleveringsløsninger i samarbeid med Posten og Bring skal få folk til å handle alt de trenger til kjæledyrene sine på nettet.

– Det handler om å bli spist eller spise andre, sier medgründer Roger Holthe Olsen.

Nå som Felleskjøpet Agri kommer inn med frisk kapital, er det mulig å heve ambisjonene. Den unge netthandelsbedriften har nå planer om å ekspandere fra sin base i Bergen og ut av landet.

– Tempoet blir skrudd betydelig opp, for det kan komme aktører utenfra som har enda større trykk. Jeg opplever at det er en helt annen profesjonalitet i konkurransen fra utlandet enn fra de norske konkurrentene, sier Olsen.

De nordiske landene er mest nærliggende, men gründeren utelukker ikke andre europeiske land.

– Vi er kommet til et punkt der vi vil trøkke på og ta ut de store ambisjonene. Vi må få inn volumer, og da kan vi like gjerne gå ut av landet.

Han mener at norske netthandlere, med unntak av noen eksempler som Einar Øgrey Brandsdals kosmetikkbutikk Blivakker.no, ofte er blitt vel forsiktige.

– I land som Sverige bygger de milliardforetak på nett, mens her i Norge bygger vi millionforetak, sier gründeren.

Har brent penger

Men veksten har kostet, og gitt et underskudd på ti millioner på tre år.

– Vi har hatt investorer som har backet oss lenge og har kunnet drive med kalkulerte tap. I de siste årene har vi levert vekst som flere har vært villig til å investere i, sier Olsen.

Felleskjøpet går inn med 20 millioner kroner i en emisjon.

– Vi har vurdert flere ulike kapitaliseringsalternativer, og vi ser på Felleskjøpet som den mest spennende partneren.

Samtidig kjøpes en gruppe lokale bergensinvestorer ut etter å ha vært med gjennom den første vekstfasen. De fleste av de 15 småinvestorene kjøpes nå ut. Blant dem er investornettverket Ban Bergen, med Dag Skansen som en av de sentrale skikkelsene.

– Vi er svært fornøyde og ikke minst stolte over å gi Ban Bergen deres første exit, og av å sikre ytterligere vekstkapital til Dyrekassen.no. Dette er en gruppe engleinvestorer (begrep på oppstartsinvestorer, red.anm.) som har vært med på å satse sparepengene sine. Når noen har vært villig til å satse privat kapital, er det hyggelig at de kan gå ut med gevinst og reinvestere i andre start-ups.

Hemmelig beløp

Hvor mye Felleskjøpet går inn med samlet gjennom emisjonen og aksjeutkjøpet, ønsker ikke partene å gå ut med. Prosessen har tatt nærmere ett år.

– De kom til oss og presenterte selskapet og sin plan. Det passet så godt med vår strategi at vi kjøpte oss inn. Kjæledyr er et viktig satsingsområde innen vår detaljhandel, sier Petter Hagfors som er leder for forretningsutvikling innen detaljhandel i Felleskjøpet Agri.

Han mener spesielt det norske markedet er interessant på grunn av den lave andelen e-handel.

– Dette segmentet er fragmentert og umodent. E-handel er en vekststrategi. Konkurransen utenfra Norge vil komme uansett og vi vil være med på leken.

Inntjeningen fra de 110 butikkene Felleskjøpet Agri har i Norge, har de siste årene bidratt til å pynte på tallene til det bondeeide konsernet. For tre år siden kjøpte bondesamvirket seg også opp i den svenske kjeden Granngården med samme antall butikker for over 400 millioner kroner.

Hoppet av butikkplan

Felleskjøpet hadde også ambisjoner om å etablere et 50-talls butikker i norske kjøpesentre for å bygge seg opp innen fôr til kjæledyrsegmentet. Etter å ha åpnet åtte testbutikker, ble dette fremstøtet skrinlagt i fjor.

Konsernet har de siste årene bygget opp egne merkevarer innen hundefôr som har tatt 25 prosent av markedet.

– Nå får vi en ny kanal til våre egne produkter, sier Hagfors.

– Hvordan er marginene på dyrefôr?

– Det ønsker jeg ikke å si så mye om.

Det ligger etter hvert mye penger i kjæledyr. Blant dem som har sett muligheter er oppkjøpsfondet EQT som har kjøpt seg opp i den finske fõrprodusenten Musti. DN har tidligere omtalt hvordan private equity-fond har fått labben innenfor i flere dyreklinikker.

I lokalene til Dyrekassen, har de en kontorchihuahua med navnet Marley som lever tett på godbitene.

– Mitt alibi er mer på business enn på kjæledyr, men vi har mange i selskapet som har lidenskap for kjæledyr, sier Holthe Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.