Situasjonen ble snudd på hodet fra fjoråret da snøen lavet ned denne vinteren. Og vinteren har strukket seg og fortsatt er det bra skiføre i marka. Det har vært til glede for mesteparten av sportsbransjen, unntatt noen få som lever av gode løpeforhold.

1. Det ble pangstart på løpeskosalget da vinteren sviktet i fjor. Har folk i det hele tatt kjøpt løpesko i vinter?

– Heldigvis har noen gjort det, men det har gått i vinterpiggsko og så har vi pigget opp en del sko. Det har vært litt aktivitet, men det har selvsagt vært helt motsatt av i fjor. Vi har vel hatt 40 prosent mindre omsetning første kvartal i år enn i fjor vinter. Vi er i utakt med de andre i bransjen. For andre er vinteren bra, den er ikke like bra for oss.

2. Færre deltar i mosjonskonkurranser. Er det noe barometer på løpsinteressen for dere?

– Nei. Vi har hatt jevn økning siden startet 90-tallet. Selv om løpskonkurranser går opp og ned så er det stort grunnfjell av joggere jevnt og trutt, året rundt. Løping er en enkel mosjonsform som som krever lite utstyr og tid og alle kan gjøre det på egen hånd. Og jo mer tidsklemme folk er i, jo mer velger de løping som mosjonsform.

3. Er folk mer opptatt av utstyr enn trening?

– Når det gjelder løping føler jeg at folk er moderat opptatt av utstyr. Folk vil ha gode sko men er ikke like opptatt av andre ting. Det som er bra med løping er at det ikke er fryktelig vanskelig og det er ikke fryktelig mye utstyrsmas, selv om en del er opptatt av nye og spesielle ting.

4. Det er et stort antall nettbutikker der ute. Kommer mange bare for å prøve sko for deretter å kjøpe de billigere på nett?

– Nettbutikker er definitivt en konkurrent for oss. Men de som først og fremst handler på nett er de som har mye erfaring og vet hva de er ute etter. Og så skjer det at folk rekjøper samme sko på nett, som de har handlet tidligere. Men jeg føler de som kommer i butikken handler hos oss. Løpesko er en relativt rimelig hobby og 200–400 kroner i prisforskjell er innenfor for veldig mange.

5. Når merker dere at det er sesongskifte?

– Butikkene på Vestlandet har ikke like klare sesonger. Men vi merker bedre salg når det er vår og lysere i været. Hvis det er bar asfalt i Oslo-området starter sesongen nesten umiddelbart over nyttår. Er det plussgrader og sugeføre i marka, kommer sesongen i mars og april. Og påske er et dreiepunkt. 3. påskedag i år merket vi markant oppgang. Med plussgrader og sol har det løftet seg ennå et hakk.(Vilkår)