I rulletrappen ned til ankomsthallen på Gardermoen er det en stri strøm med utenlandspassasjerer. I ankomstbutikken selges det taxfree-varer for 1,8 milliarder kroner i året. Utformingen av butikken er blitt kritisert. Det har ikke vært mulig å gå til bagasjebåndene uten å måtte gå gjennom butikken. Nå er den mye omtalte «spritslusa» fjernet, slik at passasjerene enten kan passere godteri og parfyme eller gå utenom.

– Dette er den nye «sjokoladeslusa». Her ser du at vi har tatt bort all vin og sprit, sier toppleder Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norge (TPN).

Vinduene er folierte slik at det er mulig å spasere ut i ankomsthallen uten å se så mye som en eneste spritflaske.

Tar selvkritikk

Forrige uke vedtok Stortinget å utrede hvorvidt Vinmonopolet skal få overta taxfree-salget av vin og sprit. Fjeld-Hansen i TPN har merket en plutselig omdreining mot næringen fra politisk hold.

– Er tettingen av «spritslusa» en tilpasning for å dempe konfliktnivået?

– Ja, du kan si at vi lytter på diskusjonen som har vært og signalene fra publikum og politikere. Det er Avinors beslutning, mens det er vår oppgave å drifte butikken innenfor de fire veggene. Vi er så ydmyke at vi tar selvkritikk for den løsningen som har vært.

– Dere føler på presset nå?

– Nei, egentlig ikke. Vi har en langsiktig kontrakt til slutten av 2022 som ikke kan sies opp, så vi sitter rolig i båten. Vi tror ikke at avslutningen av duty free-ordningen vil bli noe tema.

Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway viser den nye utgangen i ankomsthallen på Gardermoen som gjør at passasjerene slipper å gå forbi vin- og sprithyllene.
Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway viser den nye utgangen i ankomsthallen på Gardermoen som gjør at passasjerene slipper å gå forbi vin- og sprithyllene. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
– Hva skjer med dere hvis hele ordningen faller?

– Da er det mulig at vi ikke blir kompensert på samme måte.

Vinmonopolet har selv tatt til ordet for at det gjerne vil ta over taxfree-driften. Dette provoserer Fjeld-Hansen.

– Vi respekterer driften til Vinmonopolet, men vi synes det er greit at de respekterer det vi gjør. Vi har også en oppgave vi er satt til. Myndighetene har bestemt at det skal være duty free, og vi vant konkurransen, sier Fjeld-Hansen.

Så langt har TPN, som har den tyske tax-free-giganten Heinemann i ryggen, holdt en lav profil i norske medier. Et pr-firma er hyret inn for å takle den nye situasjonen.

Milliarder til Avinor

Fra hovedkontoret på Gardermoen kan TPN-sjefen følge med på utbyggingen av terminal 2. Det er planer om en ny ankomstbutikk som er mer enn dobbelt så stor som dagens. I mellomtiden må passasjerene finne seg i å bli sluset mellom lettvegger.

I løpet av de siste ni årene har TPN et totalt overskudd før skatt på 2,1 milliarder kroner fra taxfree-salget ved de fem største flyplassene. Avinor, som blir beskyldt for å ha en spritdrevet økonomi, fikk ifjor inn 2,3 milliarder i husleie fra TPN.

– Avinor er avhengig av inntektene fra disse butikkene, hvis ikke må inntektene hentes over statsbudsjettet. Vinmonopolet vil aldri klare å betale den omsetningsbaserte leien, sier Håkon Fjeld-Hansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.