Som i svært mange land er kampen om dagligvarekundene knallhard også i Norge. Det har særlig Rema 1000 merket med salgsnedgang og fallende omdømme etter kjedens nye bestevennstrategi.

Også i Danmark foregår det en nådeløs kamp mellom de store lavpriskjedene. Nylig kastet Kiwi inn håndkleet etter ni år i landet, og stenger alle sine 103 butikker.

Det har skjerpet kampen mellom de gjenværende kjedene. Og i motsetning til situasjonen i Norge for øyeblikket, seiler Rema opp som en av vinnerne i det danske markedet ifølge en fersk analyse fra Retail Institute Scandinavia, skriver Finans.dk.

– Med en aktør mindre er det lagt opp til en intens tvekamp mellom markedslederen Netto og aggressive og suksessrike Rema 1000. Det vil legge voldsomt press på de øvrige kjedene Fakta, Aldi og Lidl, skriver avisen.

Dumper priser

Og som med Kiwi i Danmark, har Lidl erfaring med å floppe når det forsøker seg i nye markeder. Etter knappe fire år i Norge ga den tyske gigantkjeden i 2008 opp og solgte den norske virksomheten til Rema 1000.

Men brent barn skyr tydeligvis ikke ilden, for nå kaster Lidl, som har rundt 10.000 butikker i 27 land, seg inn i den svært tøffe lavpriskampen i USA.

Lidl sier de vil ha priser som er opptil 50 prosent lavere enn konkurrentenes, som allerede er fanget i en priskrig, skriver Reuters.

Lidl vil åpne de første butikkene 15. juni, og de 20 første vil ligge i statene Nord-Carolina, Sør-Carolina og Virginia. I løpet av det første året er planen å åpne ytterligere 80 butikker. Analytikere estimerer ifølge Reuters at Lidl vil ha over 330 butikker i USA innen 2020.

Men det blir trolig en tøff kamp. Reuters har tidligere meldt at den amerikanske gigantkjeden Wal-Mart kjører pristester i 11 amerikanske stater, og presser sine leverandører til å tilby priser som ligger 15 prosent lavere enn konkurrentene.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Venter dagligvare-sjokk
Kunstig intelligens, roboter og informasjonsteknologi vil revolusjonere også dagligvarehandelen og endre kundenes adferd, mener Rema-sjef Ole Robert Reitan på studietur til Davos.
02:14
Publisert: