– Den morsomste dagen i Moviemasks historie, sier gründer Eirik Wahlstrøm.

Søndag var avslutningsdagen for gründernes forhåndssalg av deres nye filmbriller, et etui med spesiallinse som skal gjøre opplevelsen bedre når du ser film på mobiltelefonen. Salget hadde gått greit, men fikk for alvor fart da de klokken 14 søndag gikk på scenen foran 7000 DNB-ansatte som var samlet i Telenor Arena på Fornebu.

– Det var et kult produkt de viste oss, og det var nok mange som så det som en fin anledning til å kjøpe julegaver, sier Benedikte Schilbred Fasmer, konsernsjef for bedriftsmarked i DNB.

Salget stoppet på 3314 produkter, og den totale salgssummen økte fra under 300.000 kroner til over 1,1 millioner kroner i løpet av søndagen.

Opp 100.000 i timen

Folkefinansieringstjenester, også kalt «crowdfunding», brukes ofte til å finansiere produksjon av nye produkter for gründere. Moviemask hadde en tilsvarende kampanje i fjor på amerikanske Kickstarter, for sitt første produkt. For neste serie brukte de DNBs tjeneste Startskudd.no.

– Det er sinnssykt å se salget gå opp med 100.000 kroner i timen, sier Wahlstrøm, som sier at hans medgründer reiser til Kina i dag for å skru opp produksjonen etter salget.

Wahlstrøm påpeker at det ofte er lettere å få folk til å handle på slike kampanjer når det er siste sjanse til å sikre seg varen først og til en nedsatt pris, og at de derfor brukte mer på reklame søndag og fikk mye inn fra andre kanaler enn DNB også.

Nettbrett fikk inn 137 mill.

Før filmbrillene tok av søndag hadde andre gründerprosjekter totalt hentet inn rundt tre millioner kroner via DNBs portal siden den ble lansert i april.

– Denne runden savner sidestykke så langt, og vi håper det blir et eksempel som viser at det er en interessant finansieringsløsningen for tidligfasebedrifter, sier Fasmer.

Moviemasks totalsum ligger en god del under rekordforhåndssalget til norske Remarkable, som forhåndssolgte notatboknettbrett for 137 millioner kroner. Men det er det klart største beløpet hentet inn via DNBs plattform, og mange ganger større enn det Moviemask i fjor fikk via Kickstarter.(Vilkår)