Under Black Friday-uken kom det enkelte nyheter om tilbudsvarer som hadde gått opp i pris i tiden før Black Friday slik at butikker kunne trikse med før- og etterpriser.

Ifølge statistikk utarbeidet av Prisjakt.no for DN fremgår det imidlertid at det at de fleste varene som var på Black Friday-tilbud ikke hadde gått vesentlig opp i pris i tiden før tilbudsuken.

Statistikken viser at varer som var merket som Black Friday-tilbud gikk mye ned i pris den aktuelle uken, mens varer som ikke var øremerket med Black Friday holdt seg på samme nivå eller gikk noe ned i pris.

– Tilbudene på Black Friday er høyst reelle, og prisreduksjonen på Black Friday er mange ganger større enn prisøkningen før Black Friday, sier Carolina Appelqvist, leder for Prisjakt Norge.

62,3 prosent av de 5.000 mest populære varene på Prisjakt.no gikk ned i pris i Black Friday-uken. Hvert fjerde av de samme varene gikk ned 20 prosent eller mer i pris, mens gjennomsnittlig prisreduksjon for utvalget var på 17,8 prosent. Dataen er fra 1. oktober til og med den store handledagen i slutten av november.

Oppgang i ukene før

– Våre data viser at produkter som kom på tilbud på Black Friday i gjennomsnitt gikk litt opp i pris i ukene før sammenlignet med produkter som ikke var på tilbud på Black Friday. Statistikken viser snittdata for hele netthandelen så vi kan ikke trekke konklusjoner om atferden til enkeltbutikker, sier Appelqvist.

Produkter som gikk ned 20 prosent eller mer på Black Friday gikk i snitt opp rundt fem prosent i pris i ukene før Black Friday, viser statistikken.

Elektronikkjeder DN har snakket med sier prisoppgangen før Black Friday-uken i hovedsak skyldes at produktene var mellom kampanjer.

– Elektronikk har bevegelige priser hele året. Det ligger i kampanjens natur at den har en slutt og da er det naturlig at prisene går tilbake til ordinært nivå når kampanjen er omme, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp.

Han sier elektronikk som kategori aldri er så billig som i Black Friday-uken.

– Black Friday inneholder tilbud på et bredt spekter av varer, mens kampanjer gjennom året gjerne er mer spisset i forhold til sesong, sier Schmidt.

Dumt å lure kundene

Han legger til at det vil være vanskelig å trikse med før- og etterpriser.

– På sikt ville det være veldig dårlig butikk å prøve å lure kundene. Prisene i Norge er veldig transparente og kundene kan selv sjekke prishistorikken på en vare hos oss eller konkurrentene, så de som jukser vil mest sannsynlig bli avslørt, sier Schmidt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Grafen viser prosentvis prisutvikling på de 5000 mest populære varene hos Prisjakt.no i ukene før Black Friday. Copyright: Prisjakt.no
Grafen viser prosentvis prisutvikling på de 5000 mest populære varene hos Prisjakt.no i ukene før Black Friday. Copyright: Prisjakt.no