«Ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest». Slik markedsførte Gresvig varene sportsutstyrskjeden solgte i G-Max-butikkene på Slependen, på Ski og på gsport.no.

Det har fått Forbrukerombudet til å reagere.

For et par uker siden sendte tilsynsmyndigheten brev til Gresvig hvor de varsler om tvangsmulkt på 800.000 kroner for brudd på markedsføringsloven. Årsaken er at Gresvig hverken har oppgitt førpriser eller prisavslag, noe som bryter med markedsføringsloven.

– Nå avventer vi hva Gresvig har å si før vi fatter et endelig vedtak og eventuelt ilegger 800.000 kroner tvangsmulkt i denne saken. Hvis Gresvig skulle fortsette med markedsføring som vi mener er lovstridig, vil selskapet kunne bli ilagt flere tvangsmulkter, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

«Ikke rettmessig»

Sportsutstyrsselskapet Gresvig eies av skipsreder og investor Olav Nils Sunde og har rundt 250 butikker innen kjedene G-Sport, G-Max og Intersport – og hadde ifjor en andel på 30,5 prosent av det norske sportsutstyrsmarkedet. Gresvig Retail Group sliter med lønnsomheten; selskapet tapte 278 millioner kroner ifjor og fikk et underskudd på 267 millioner i 2013.

– Vi vil i første omgang vurdere om det er grunnlag for mulkten. Etter vår mening er det ikke et rettmessig grunnlag å ilegge den, sier Gresvig-sjef Pål H. Rasmussen.

Klager fra konkurrent

Børsnoterte XXL, Gresvigs tøffeste konkurrent, har klaget markedsføringen inn til Forbrukerombudet, fremgår det av brevet.

Duoen kjemper om et norsk sportsutstyrsmarked som ifjor utgjorde 13 milliarder kroner.

XXL er Nordens største sportsutstyrskjede, og konkurrentene har levert en rekke klager på hverandre til forbrukermyndighetene de siste årene.

– Vi mener dette er åpenbare og grove brudd på markedsføringsloven. Jeg oppfordrer forbrukerne til ikke å la seg lure i jungelen av avslag og salg. Sjekk hva varen koster hos andre, da gjør du et godt kjøp, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL.

Gresvig-sjef Rasmussen er overrasket over utsagnet til den største konkurrenten.

– Vi som aktør i markedet må til enhver tid forholde oss til gjeldende lover og regler, som alle andre. I et samfunn med gode rettssystemer er det offentlig oppnevnte instanser som objektivt følger opp og eventuelt tar stilling til dette.

«Vanskelig å trekke grensene»

Gresvig-toppen mener selskapet oppgir førpriser i markedsføringen der markedsføringsloven krever det.

– Det kan i enkelte tilfeller være vanskelig å trekke grensene til hva som faller inn under salgsmarkedsføring. Dette er grunnen til at førpriser i mange tilfeller ikke benyttes, sier Rasmussen.

Forbrukerombudet fattet allerede i februar 2012 et såkalt forbudsvedtak mot markedsføringen til Gresvig. Nå mener ombudet altså at sportsutstyrskjeden har brutt med vedtaket og at dette vil utløse tvangsgebyret på 800.000 kroner. Tidligere har Forbrukerombudet ilagt et selskap tvangsgebyr på en million for villedende markedsføring, men det er ingen øvre grense for høye gebyrer ombudet kan gi, opplyser juridisk direktør Haug.


Les også: Varsler dyrere sportsutstyr

 
Kaller ny konkurrent sportbransjens Lidl  


 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen