– Om nordmenn er naive? Jeg vet ikke, men nordmenn er nok generelt ganske godtroende. Vi har tillit til hverandre og i Norge er det jo mye som fungerer godt. Da tenker man kanskje ikke på at det faktisk finnes folk der ute som lever av å lure andre, sier Pia Høst, underdirektør i Forbrukerrådet.

61.000 henvendelser

Forbrukerrådet fikk i fjor tett på 61.000 henvendelser fra norske forbrukere.

– Det er ingen tvil om at netthandelen øker, men når vi ser på hvem som henvender seg til oss, har 60 prosent kjøpt varene i fysiske butikker. 12 prosent av henvendelsen dreier seg om kjøp hos nettbutikker. I tillegg er det mange kjøp på nett via markedsportaler som Finn.no eller ebay som jo også er nettkjøp, men fra privatpersoner, sier Høst og legger til at det i relativt liten grad klages på de store og kjente norske netthandelsselskapene.

– Men dere fikk 138 henvendelser fra forbrukere om Komplett.no i fjor?

– Ja, men med hensyn til hvor store de er, tenker jeg det ikke er helt unormalt, sier hun.

Karin Berg, som er ansvarlig for kundeoperasjonene i Komplett i Norden, understreker også at andelen er lav sett i relasjon til selskapets størrelse.

– Vi jobber for at alle våre kunder skal ha en så god handleopplevelse som mulig, og enhver henvendelse til Forbrukerrådet om oss, er en henvendelse for mye, sier hun

Kjente og dyre merkevarer

Pia Høst i Forbrukerrådet sier sakene som oftest går igjen handler om falske nettbutikker som reklamerer med kjente og dyre merkenavn.

Forbrukertilsynet har definert 139 nettbutikker som falske.

– Mange har dessverre blitt lurt ganske kraftig og forhåndsbetalt for varer de ikke har fått eller har returnert varene uten å få pengene tilbake. Og har man ikke betalt med kreditt- eller bankkort, da sitter man i saksen, sier Pia Høst.

– Generelt er det jo slik at dersom man får et tilbud som er for godt til å være sant, da skal man styre unna. Vi har også hatt flere eksempler på abonnementsfeller der folk tror de får noe gratis, men så viser det seg at man har bundet seg til betale. Mange skjønner overhodet ikke at de har kjøpt noe, sier hun.

Full strid om norske nettbutikker

Forbrukerrådet har nettopp klaget inn en norsk aktør med flere nettbutikker til Forbrukertilsynet.

Klagen gjelder selskapene Minzo as og Luminzo as i Skien som eies av Adi Gashi (26) med nettbutikker som blant andre calvinthebear.com, callythebear.com, motearmbånd.no og luminzowatches.com.

Også nettverket av europeiske forbrukerkontorer, The European Consumer Centres Network, har fått flere klager på disse nettbutikkene, opplyser Forbrukerrådet.

I brevet til tilsynet datert 15. mars skriver Forbrukerrådet blant annet at flere av klagerne har forhåndsbetalt for over ett år siden uten å ha mottatt varene. «De sakene Forbrukerrådet har behandlet viser at selger hovedsakelig ikke leverer som avtalt, og omfanget taler etter vårt syn sterkt for at dette er systematisk. Med dette mener vi at Minzo/Luminzo ikke har hatt noen intensjon om å levere produktene de har annonsert, men kun er interessert i forskuddsbetalingen fra forbrukeren. Varene som blir levert er av dårlig kvalitet, og svarer ikke til prisen som er betalt. Vi ber om at Forbrukertilsynet ser nærmere på selskapene og vurderer om det er mulig å gjøre tiltak for å hindre at flere forbrukere betaler for produkter de ikke får.»

Forbrukerrådet advarer mot nettbutikker drevet av Adi Gashi (bildet) i Skien. Selv avviser han bestemt kritikken. Bildet er tatt i en annen sammenheng i forbindelse med en artikkel i avisen Varden.
Forbrukerrådet advarer mot nettbutikker drevet av Adi Gashi (bildet) i Skien. Selv avviser han bestemt kritikken. Bildet er tatt i en annen sammenheng i forbindelse med en artikkel i avisen Varden. (Foto: Torbjørn Tungesvik)

– Det er en alvorlig sak, sier Pia Høst hos Forbrukerrådet.

Når DN informerer eieren Adi Gashi om innholdet i brevet, reagerer han kraftig.

– Alt som står der er feil. Ja, vi har hatt noen problemer med å få levert alt som er blitt bestilt på grunn av enorm pågang. Vi snakker om 20.000 bestillinger siden nyttår i fjor. Da er 20–30 saker lite, men dette løser vi nå, sier han før han kort tid etter sender en epost der han etter en samtale med Forbrukerrådet sier at «de ville gjennomgå informasjon jeg har levert, og korrigere uttalelsene så fort det lar seg gjøre». Men det avviser Forbrukerrådet bestemt.

Gashi har nå hyret inn advokat for å imøtegå Forbrukerrådets påstander. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.