I fjor kom det over 1.500 klager på telefonsalg.

Over 2 millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg, og dermed er det ikke lov å kontakte dem i forbindelse med telefonmarkedsføring. Unntaket er om forbrukeren har et eksisterende kunde- eller giverforhold til firmaet eller organisasjonen som ringer. Også dette kan man reservere seg mot – men det må gjøres direkte.

Ifølge Forbrukertilsynet er det gjennomgående problem at direkte reservasjoner ikke blir respektert. De har derfor laget en oversikt over hvordan du kan kontakte en rekke næringsdrivende, frivillige organisasjoner og callsentre. I tillegg er det utformet en standardtekst som man kan bruke.

– Det er viktig at de næringsdrivende og frivillige organisasjonene har gode rutiner for å registrere direkte reservasjoner, særlig når de har flere callsentre som ringer på deres vegne, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.