Mens eierne og ledelsen i XXL har håvet inn hundrevis millioner etter børsnoteringen av XXL, har utviklingen vært som et uendelig motbakkeløp for Gresvig-eier Olav Nils Sunde.

Gresvig, med kjeder som G-Sport, G-Max og Intersport, har gått med underskudd siden 2011. Til tross for gjentatte forsøk har ikke ledelsen klart å snu trenden. Nå er rundt 70 personer på vei ut dørene i hovedkontoret gjennom en styrt nedbemanning.

Gresvig-sjef Pål H. Rasmussen legger ikke skjul på at det har tatt lengre tid enn ventet å få sportskonsernet på bena igjen.

– Det har vært noen utfordrende år, sier Rasmussen.

Tilbake til røttene

DN møter Gresvig-sjefen i den nyåpnede butikken i Storgata i Oslo.

– Dette er back to the roots. Gresvig er 115 år i år har sin opprinnelse her, sier Rasmussen.

G-Sport butikken i Storgata har opplevd stor pågang den første åpningsdagen. 
G-Sport butikken i Storgata har opplevd stor pågang den første åpningsdagen.  (Foto: Javier Auris)

Publikumsgjerdene står fortsatt igjen etter åpningsfesten. I løpet av åpningsdøgnet var
4–5000 innom. De to første i køen fikk plukke med seg så mange varer de klarte i løpet av 115 sekunder.

– De slet med å bestemme seg og løpte opp i tekstilavdelingen for å finne boblejakker, mens jeg ville nok tatt skiene jeg har mest lyst på, sier Rasmussen.

Storgata er kjent som Norges sportsmekka med de fleste kjedene etablert i umiddelbar nærhet. Her lokket Olav Thon med en a-lokasjon i sitt nye signalbygg. Ut mot gaten er det en oval glassfasade slik også XXL har i nabokvartalet. 

 Ramussen føler ikke at eieren puster ham i nakken selv om overskuddet er uteblitt.

– Det er svært tøff konkurranse, men det er det overalt. Sportsbransjen er preget av lave priser slik det også er i tekstilbransjen, og er blitt veldig kampanjepreget, sier Rasmussen.

Tålmodig eier

Også eier Olav Nils Sunde erkjenner at konkurransesituasjonen i sportsbransjen har vært tøff, men Color Line-eieren nekter å gi opp Gresvig.

– Gresvig har i løpet av de siste årene hatt betydelige utfordringer på grunn av kostbare og tidkrevende omstillingsprosesser som har vært gjennomført for å møte den tøffe konkurransen i markedet for sportsutstyr, skriver Sunde i en epost til DN.  

Nedbemanningen gjør at det er ventet nytt underskudd for 2016, men Sunde tror reorganiseringen etter hvert vil bidra til at Gresvig tjener penger igjen. Målsetningen er å gå med overskudd i 2017.

– Vi har fortsatt et stykke igjen før den pågående snuoperasjonen i selskapet er gjennomført, men resultatmessig ser vi betydelige forbedringer i forhold til tidligere år. Jeg er svært glad for denne positive utviklingen og har full tiltro til at selskapet vil vokse og bli mer lønnsomt i fremtiden, skriver Sunde.

Råkjør på etableringer

Gresvig-sjef Rasmussen har bare 14 måneder bak seg i Gresvig og sportsbransjen. Forgjengeren forsvant brått ut, og inn kom Rasmussen som eierens betrodde ryddegutt med en vellykket snuoperasjon i Sundes tekstilimperium Voice bak seg. 

Selv om sport er en moden bransje er det fortsatt en høy etableringshastighet. Bransjen har vært preget av mange nye store varehus og konkurser i lokale butikker. XXL etablerer varehus helt ned på mindre steder som Lyngdal. 

Eier Olav Nils Sunde erkjenner at konkurransesituasjonen i sportsbransjen har vært tøff.
Eier Olav Nils Sunde erkjenner at konkurransesituasjonen i sportsbransjen har vært tøff. (Foto: Hampus Lundgren)

NHH-professor Magne Supphellen har tidligere kritisert Gresvig for en utydelig strategi i differensieringen mellom de ordinære G-Sport-butikkene og de større G-Max-varehusene. Når Gresvig nå åpner en butikk på 2500 kvadrat i Storgata i Oslo er det ikke som G-Max, men en ordinær G-Sport.

– Kan det være aktuelt å rydde opp i kjedestrukturen og legge ned G-Max?

– G-Sport og G-Max er beslektede kjeder der G-Max er en litt større versjon. Jeg kan ikke si annet enn at vi gjør løpende vurderinger av mange ting. For kundene har dette muligens vært vanskelig å forstå, sier Gresvig-sjefen.

Siden han overtok styringen har det handlet om å gjøre Gresvig mer kunde- og innsiktsorientert. 

– Vi kan ikke styre ut fra emosjoner, sier han.

Mer over på fashion

For å komme ut av den vanskelige nummer to-posisjonen mener han det ikke bare dreier seg om å ha de billigste produktene innen hver kategori, men også om kvalitet, samt et godt og relevant utvalg.

– Har dere gitt opp ambisjonene om å være billigst?

– Nei, vi har ikke gitt opp. Vi har konkurransedyktige priser. Det handler mer om å være synlig på et godt og relevant utvalg innen de beste merkevarene, sier Rasmussen.

Sportsbutikkene har de siste årene stjålet omsetning innen sko og tekstil, men møter også konkurranse fra aktører som H&M på treningsklær, Orklas superundertøy Pierre Robert som selges i dagligvare og stadig nye nettaktører.   

– Det gjelder å skape nye markeder i overgangen mellom sport, fashion og livsstil, sier Rasmussen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.