Ved nyttår i fjor meldte XXL om at aksjekursen svingte i takt med snødybden. På daværende tidspunkt var vinteren katastrofal og dette sendte også sportsbransjens omsetning ned i første halvår – for første gang siden samlede bransjetall ble lagt frem for mer enn ti år siden.

I år et situasjonen snudd på hodet både ute og inne i butikkene. Trond Evald Hansen i bransjeorganisasjon Norsk Sportsbransjeforening møter en voldsom entusiasme for tiden.

1. Hvilken innvirkning har denne vinterens snømengder på butikkene?

– Det er et eventyr, for ingenting kan måle seg med det hvite gullet som vi gjerne kaller snøen. I Norge står vintersport veldig sterkt. Den store ski-interessen skaper trafikk i butikken. Kjøp av nye ski drar med seg veldig mye annet salg. Jeg tror de som ikke klarer å drive butikk på sentrale deler av Østlandet nå, ikke har det beste grunnlaget for å drive senere heller.

2. Hvor stor er forskjellen til den trege vinteren i fjor?

– Det er ekstreme forskjeller. Det var katastrofe i januar i fjor og en av de dårligste vintrene vi har hatt noen gang. Når det er snø på trappeoppgangen på Majorstuen i Oslo eksploderer det i bransjen. Jeg blir veldig overrasket om ikke januar blir «all-time high». Jeg har ikke isolerte månedstall, men jeg tror januar blir vanvittig bra.

3. Hvor lenge varer trykket på vintervarene i butikken?

– Normalt roer nordmenns handling av vintersportsutstyr seg rundt påske. Da avslutter mange vinteren. Da ser man også at sportsbutikker snur seg mer mot sommeraktiviteter. Det er bra trykk hele tiden før det. Men det salget man taper i desember og januar, tar man aldri igjen selv om det dundrer ned med snø i siste halvdel av februar. Tidlig vinter er veldig viktig for bransjen.

4. Hvordan vil det gå med sportsbransjen i Norge uten snøvintre?

– Det er voldsom interesse for vintersport og det er klart det ikke vil være gunstig. Men bransjen er veldig god til å tilpasse seg utfordringer. Det har vi sett en rekke ganger. Jeg mener sportsbransjen er en av de beste til tilpasse seg trender og nye bevegelser.

5. Hvilken trussel utgjør netthandel for de fysiske butikkene?

– Vi ser at 13 prosent av omsetningen av sportsutstyr kommer fra netthandel gjennom både utenlandske og norske aktører. Netthandelen vokser mer enn bransjen for øvrig og tar større markedsandeler. Fremtiden aner vi ikke noe om, men jeg mener andre bransjer er mer sårbare for netthandelen enn sport. Veldig mange aktører er også gode til å tilpasse seg nye salgskanaler. Det er kunden som vinner på at det blir flere salgskanaler.(Vilkår)

Fedre på Aker Brygge: Derfor tar vi ikke mer pappaperm
Menn som tjener over en million tar mindre pappapermisjon utover fedrekvoten enn menn som tjener mellom 250.000 og 1 million. Hvorfor er det slik? Les mer i lenken under.
03:22
Publisert: