Forrige uke ble det kjent at restaurantkjeden Marché International gir opp satsingen i Norge etter å ha tapt 122 millioner de seneste åtte årene. Konseptet for Marché-veikroene var å tilby sunn og fersk mat, men dette lyktes aldri i det norske markedet. Nå blir det nye Burger King-restauranter langs norske motorveier isteden. Burgerkjeden har inngått avtale om å leie seks av lokalene der Marché nå driver.

– Vi ser på beliggenhetene som veldig spennende steder for vår merkevare. Spesielt med tanke på synligheten det gir langs veiene. Å få til restauranter med goder plasseringer har vært noe vi har jobbet med lenge, sier administrerende direktør Rune Sandvik i King Food til DN.

Omsatte for 642 millioner

King Food, som er selskapet som drifter Burger King i Norge, dro i 2016 inn 641,9 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 41,4 millioner kroner. En gjennomgang av regnskapene viser at selskapets årsresultat har vokst hvert år siden 2013, da det satt igjen med 20,6 millioner kroner.

– Resultatveksten fortsetter den. Regnskapsåret 2017 har vært bra. Uten at jeg vil si noen konkrete tall, så går vi inn for at vi får nok omsetning til å dekke kostnadene og gå i pluss, sier Sandvik.

– Mitt prinsipp er at vi skal tjene penger på alle restaurantene. Hvis det hadde vært noen beliggenheter jeg ikke trodde på, ville jeg ikke åpnet.

Mye å pusse opp

Administrerende direktør Sandvik understreker at det blir kostnadskrevende å sette i gang med nye restauranter.

– Ved flere av beliggenhetene vurderer vi å sette opp nye bygg. På andre er det mye å pusse opp for å få det til å se fresht ut, påpeker King Food-direktøren.

King Food er et datterselskap av Umoe Restaurants, som er en del av Umoe-gruppen. Burger King har 67 restauranter i Norge, og forventer å åpne ti nye per år i 2018 og 2019.

Lokalene det er blitt inngått avtale om ligger i Lier, Holmestrand, Kløfta, Vestby, Solli og Lillehammer. Alle er restaurantene er planlagt å være såkalte «drive-thru», og flere vil ha åpnet for drift ved årsskiftet mellom 2018 og 2019.

– Vi ser frem til et langsiktig og godt samarbeid med en solid og spennende aktør som King Food. Deres ønske om å satse enda tyngre langs veiene tror vi vil gi et betydelig løft for markedet for veimat på Østlandet, sier daglig leder Hans Anton Nilsen i Veikroer Eiendom. (Vilkår)