Sportsfashion er blitt et lukrativt marked både for gründere og kleskjeder.

Nå tar fredagens børstaper XXL grep for å ta sin andel og etablerer nettbutikken Louds.no.

Målgruppen er kvinner som føler seg i alderen 18 til 35, ifølge XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

– Nettstedet retter seg inn mot sportsfashion. Denne gangen vil vi teste noe vi kaller ikke-XXL. Vi forsøker å finne en ny business som skal modernisere oss.

Kan bli flere nisjebutikker

I de siste par årene har gründernettstedet Get inspired plukket omsetning i det samme segmentet.

Bak nettstedet er det et eget team som velger ut kolleksjonen som bare presenteres på nettet.

– Vi har laget en modell som kan rulles ut på en rekke områder. Vi kan starte med bildeler for den del.

Ikke akkurat mainstream

Netthandel utgjør en stigende andel av omsetningen til XXL. I andre kvartal økte e-handel med 38 prosent.

Så langt har XXL vært tro mot sin egen nettbutikk.

– Er dere så presset at dere nå går bort fra XXL og fordeler butikken på flere nettsteder?

– Nei, det er derfor vi kaller det «ikke- XXL» fordi det kommer i tillegg. Vi bruker maskineriet vårt. Varelager, verdikjede og nettsider har vi allerede.

Steenbuch mener XXL har betydelige fordeler med sine etablerte back-office løsninger.

– Vi har startkostnader som ingen oppstartsselskaper kan måle seg mot.

– Er dette et trekk for å svare på suksessen til Get inspired?

– Nei, mye er innen samme kategori, men her finner du færre mainstream-merker. (Vilkår)

Denne låven ble bygget i 1936, men se hva den passer perfekt til i 2018.
03:25
Publisert: