Den begredelige vinteren gjorde at omsetningen i sportskjedene falt i årets tre første måneder. Dette skjer ifølge Sportsbransjen for andre gang i historien.
En av kjedene som nå flyter på en bølge er Bjørn Rune Gjelstens kjede Sport 1.
I fjor økte overskuddet til 45 millioner kroner mot 28 millioner året. Omsetningen på 1,5 milliarder kroner har økt betydelig i etterkant av oppkjøpet av Anton Sport.
Sport 1 styrket sin posisjon i sportsbransjen med en økning på 0,3 prosentpoeng økning i markedsandeler, ifølge bransjeorganisasjonen Sportsbransjen.
Lever på fattige marginer
Resultatmarginen er oppe på beskjedne tre prosent. Gjelsten tviler også på at lønnsomheten vil bli særlig høyere.
– Marginbildet er lavt, og jeg tror det vil komme til å ligge der. Mulig vi kan knipe en prosent til, men jeg tror ikke vi vil komme på syv-åtte prosent, sier Bjørn Rune Gjelsten til DN.
Etter oppkjøpet av Anton sport er Sport 1 tilført større volumer, noe som bidrar til økt lønnsomhet.
Overetablering
Selv om mange sportsbutikker er lagt ned de siste årene, tror Gjelsten at denne utviklingen vil fortsette.
– Bransjen er overetablert. Det er ingen tvil om at det er for mange butikker.
De siste 15 årene har XXL tatt stadig større markedsandeler i sportsbransjen. Siden gang er store sportsvarehus bygd ut over hele Norge og XXL er blitt en kjedesuksess som er blitt forsøkt kopiert i andre bransjer.
XXL er bransjevinner
Nettopp XXL var bransjevinneren i fjor med en oppgang på 1,9 prosentpoeng. XXL haler dermed for alvor inn på Olav Nils Sundes sportsimperium Gresvig som har 28,5 prosent av markedet med sine kjeder G-Sport, G-Max og lisens på Intersport. Sunde og Gresvig måtte tåle en ny tilbakegang i fjor på 1,6 prosentpoeng.
Slik ble han milliardær på sport– Volumet XXL har tatt er identisk med frafallet av mindre butikker. Hvis man summerer, så har 30–50 butikker forsvunnet hvert år, og dette er for det meste små kjøpmenn.
«Stadig mindre plass»
Sport 1-eieren tror vi nå får se en internasjonalisering der sportsartikler som Nike-sko blir utsatt for større konkurranse fra utenlandske aktører.
– Det blir stadig mindre plass for enkeltbutikker, spesielt dem som ligger på utsiden av de største pressområdene. Noen vil alltids være der, men de mest effektive vil vinne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.