Mandag ble det kjent at Bjørn Rune Gjelsten og Gresvigs tidligere eier Olav Nils Sunde har undertegnet en avtale med konkursboet der de er blitt enige om å overta store deler av eiendelene i boet.
– Vi har 94 egeneide butikker. Av disse er det 34 som uansett blir lagt ned innen kort tid. Vi har hjulpet boet etter beste evne, og det gjør at vi bevarer så mange arbeidsplasser som mulig. Vi tror og håper at vi kan bevare 1500 av de omtrent 2000 arbeidsplassene, sier toppsjef i det tidligere Gresvig-konsernet, Lars Kristian Lindberg til DN.
Behandlingstid hos konkurransetilsynet
Intersport og Sport 1 vil bestå som to separate kjeder og vil være eid av selskapet Sport Holding der Gjelsten og Sunde eier 50 prosent hver. Dette innebærer også at Gresvigs sentrallager på Askim videreføres.
– Det forutsetter at vi får gjennomslag for den konstruksjonen hos Konkurransetilsynet, sier Lindberg.
Her er det fem til syv ukers behandlingstid.
Det nye sportskonsernet vil kontrollere et kjedesystem med nærmere 350 fagbutikker og en omsetning til forbruker på rundt fem milliarder kroner. Til sammenligning hadde sportskjeden XXL en omsetning på rett i underkant av 4,1 milliarder i fjor.
Vil ikke kommentere strategi
DN har tidligere snakket med kilder som har pekt på prismatching som en kostbar strategi for Gresvig. Den nye Intersport-sjefen Lindberg ønsker ikke å kommentere om dette eller lignende grep videreføres i den nye kjeden.
– Nå går vi ut av boet som Intersport Norge. Vi har lagt en strategi for veien fremover, og den skal vi i gang med. Det konkrete innholdet i den vil jeg ikke kommentere, sier han.
2200 ansatte og 95 egeneide butikker ble rammet av Gresvig-konkursen. I tillegg er rundt 100 franchiseeide butikker som er tilknyttet Intersport rammet av konkursen.
Gresvig har i en årrekke drevet kjedene G-Sport og G-Max samt Intersport. I fjor høst ble G-Sport/G-Max besluttet nedlagt, mens butikkene skulle omprofileres til Intersport.
Positiv til samarbeid
Ole-Henrik Skirstad, administrerende direktør i Sport 1, er positiv til det nye samarbeidet. Han er imidlertid klar på at Gresvig-kjeden må bygges opp igjen, sakte men sikkert.
Selv om to av de tre største kjedene i norsk sportsbransje nå slås sammen, tror ikke Skirstad at markedet vil lide.
–Det blir ikke noe lettere konkurranse i markedet i fremtiden. Vi skal drive to kjeder, Intersport og Sport 1, i tillegg til Anton Sport og Löplabbet, sier han.
Av tall fra Norsk Sportsbransjeforening som kom forrige uke ble det klart at Sport 1 var den eneste kjeden av de andre store som hadde vekst i 2019. Likevel vil ikke Skirstad si noe om hva de kan bidra med i det nye samarbeidet.
–Nå avventer vi behandlingen hos Konkurransetilsynet. Frem til det er kommet en avgjørelse sitter vi helt rolig i båten, sier Sport 1-sjefen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.