Gresvig har samlede underskudd på nærmere 600 millioner i løpet av syv år. Fjoråret ble ikke noe unntak.
Underskuddet endte på hele 194 millioner kroner mot minus 15 millioner i 2016. Gresvig tapte dermed én krone for hver 17. krone som kom inn i kassen.
I fjor sank salget med 126 millioner.
– Vi hadde et svært krevende år i 2017. Det begynte med en dårlig vinter der vi slet i likhet med de andre i bransjen, erkjenner Gresvig-sjef Pål H. Rasmussen.
Siden 2015 har han jobbet med å snu underskuddene i Gresvig. Forrige gang konsernet gikk med overskudd var i 2010.
– Opplevde du at fjoråret ble et tilbakesteg i fremdriftsplanen for å gjøre Gresvig lønnsom?
– Veldig. For meg er dette et kjempedårlig resultat. Jeg er veldig skuffet.
Slått av XXL
For Gresvig var det også en annen milepæl med negativt fortegn i fjor. For første gang ble nemlig tradisjonsrike Gresvig passert av sin raskt ekspanderende erkerival XXL i omsetning. XXL overtok dermed tronen som Norges største sportskjede.
– Gresvig har vært der siden 1901 og har hatt kjempestor markedsandel. Slik er det dessverre ikke lenger.
Nettkrasj
Spesielt ett problem meldte seg i fjor.
– Vi hadde store problemer med netthandelsløsningen. Denne løsningen var rett og slett ikke god nok, og vi fikk ikke frem sortimentet vårt. Dermed mistet vi både kunder og omsetning
Rasmussen legger ikke skjul på at en svak nettplattform er et stort problem slik varehandelen har utviklet seg. Han mener at flerkanalstrategien er nøkkelen for å lykkes.
– Nettet er den største og viktigste markedsføringskanalen som står åpen 365 dager i året og 24 timer i døgnet. Vi har ikke rigget oss godt nok. Det er ikke tvil om at vi må lykkes med netthandel, sier Rasmussen som likevel er fornøyd med utviklingen på klikk og hent.
I løpet av sommeren er en ny netthandelsløsning på plass.
– Du har hatt flere tillitsfulle roller hos Gresvig-eier ON Sunde. Går den svake netthandelsløsningen utover tilliten?
– Det må nesten styret og eier uttale seg om. Jeg bruker all min oppmerksomhet på dette, og opplever ikke at det går utover det. Jeg har gjort utrolig mange ting hos Sunde, og de har stolt min evne til å gjøre riktige ting, og oppgavene er blitt ganske store.
Eieren uttrykker full tillit til både Rasmussen og strategien.
– Vi er selvsagt ikke fornøyd med resultatutviklingen for Gresvig, men vi har tiltro til den vedtatte strategien og tiltak som etter hvert skal bringe positive resultater, selv om 2018 også forventes å bli utfordrende, sier Alexander Sunde som er konsernsjef i ON Sunde.
Må ta ned varelager
Gresvig drar derimot med etterdønningene fra fjoråret og inn i inneværende år. Rasmussen regner ikke med overskudd i år, selv om første kvartal var oppløftende.
Det sviktende salget i fjor gjør at Gresvig sitter igjen med et solid varelager med sportsvarer.
– Vi må bygge ned varelageret, og det blir krevende.
Gresvig har sin egen outletkjede Sportshuset.
– For en varehandelsvirksomhet er det både normalt og bra å ha en outlet-kjede slik at man får rullering av gode varer i satsingsbutikkene.
Avvikler butikker
Rasmussen opplyser at Gresvig vil være med på konsolideringen som nå farer over sportsbransjen. Fredag ble det kjent at den Bjørn Rune Gjelsten-eide kjeden Sport 1 kjøper opp Löplabbet.
Gresvig har nå 220 butikker, og det ser ikke ut til å bli flere.
– Vi vil avvikle noen butikker som ikke er lønnsomme. Kapasiteten på netthandel er så betydelig. Forbruket stiger ikke like mye som det økte tilbudet, så det blir færre butikker.
Nå setter han sin lit til strategien om i større grad å rendyrke de tre søsterkjedene G-Max, G-Sport og Intersport. 46 kjøpmannseide butikker er omprofilert til Intersport.
– Vi har rendyrket kjedene slik at Intersport blir mer rendyrket fagspesialistkjede, mens G-Sport/G-Max er fullsortimentskjeder. Det gir et godt utgangspunkt for å tjene penger.(Vilkår)