I flere år har Gresvig og XXL kjempet om den gule ledertrøyen i norsk sportsbransje.
Fredag kunne DN melde at de to Gresvig-kjedene G-sport og G-max legges ned og butikkene overføres til Intersport. XXL-aksjen steg nesten 7,5 prosent etter at nyheten ble kjent.
XXL-gründer Øivind Tidemandsen er overrasket over tidspunktet.
– Dette er litt overraskende. Det er ikke lenge siden G-sport fikk ny logo og ny app. Vi var ikke klar over at dette ville skje nå.
– Hvordan vil markedet bli påvirket av at Gresvig samler seg om Intersport?
– Det vet jeg ikke. Spørsmålet er om de opprettholder antallet butikker. Hvis de begynner å legge ned antallet butikker, vil det være en fordel for oss.
XXL har i en årrekke spist markedsandeler på bekostning av Gresvig som er eid av Color Line-reder Olav Nils Sunde. For to år siden ble Gresvig fraløpt som Norges største sportskjede.
XXL har lagt bak seg et par turbulente år med oppgjør i egen bedriftskultur, rabattkjør som har gitt tap, kostbar ekspansjon og et ekstremt fall i aksjekursen. Derfor vil ikke Tidemandsen mene for mye om konkurrentene.
– Vi skal først og fremst rydde opp i egen butikk. Vi har nok av saker å rydde opp i internt i egne rekker av prosesser, kultur og holdninger.
De siste årene har antallet sportsbutikker falt fra 789 butikker i 2008 til 668 butikker i 2018, ifølge bransjeorganisasjonen Sportsbransjen.
Tidemandsen tror vi vil få se enda færre butikker i årene som kommer.
– Ja, det tror jeg. Uavhengig av det som skjer med Gresvig, så vil nettet ta en større markedsandel, og da er det ikke plass til alle de fysiske butikker.
Konsolideringsbølge
Ole Henrik Skirstad, som er toppsjef i Bjørn Rune Gjelsten-eide Sport 1, tror fortsatt at antallet skal ytterligere ned.
– Det er nok noe overetablering i bransjen generelt, skriver han i en SMS.
Han ønsker Gresvig lykke til og tror konsolideringen i bransjen vil fortsette.
Sport 1 har de siste årene kjøpt seg opp i Anton Sport og fagsportkjedene Löplabbet og Milslukern for å få større volum gjennom hovedlageret på Kløfta.
Trond Evald Hansen, direktør i Sportbransjen, er også overrasket over det siste trekket fra Gresvig.
Han mener Gresvig-kjedene G-sport og og G-Max har hatt en kjempeviktig rolle i norsk sportsbransje og at de har vært med på å profesjonalisere bransjen.
– Vi har fulgt Gresvig i mange tøffe år, og tallene viser at de har hatt flere tøffe år. De har allerede gjort mange grep. Grepet de nå gjør er overraskende når de forlater G-logoen og fortsetter som Intersport.
Presses fra flere hold
Sportskjedene har de siste årene havnet i en intens konkurransesituasjon med ny konkurranse fra leverandører som driver direktesalg, nye outletkonsepter og nye rendyrkede nettbutikker som spiser av markedet.
– Outlet-konseptene fortsetter å vokse, og det samme gjør de rene nettaktørene. Leverandørene har en strategi om å nå sluttbrukeren. Nike melder om vekst i egne kanaler globalt, og det er nok en trend vi vil se videre.
Hansen konstaterer at merkegigantene ønsker mer kontroll og strammer inn på distribusjonskanalene.
– Derfor tror jeg det er lurt at Gresvig knytter seg tettere til Intersport.
Sportsbransje-direktøren minner om at bransjen totalt sett er voksende, og at det fortsatt er muligheter til å vokse.
– Vi har aldri sett så store endringer før, konstaterer han.
Salget til sportskjedene har gått mye opp og ned de siste årene, mye avhengig av snøforholdene. 2018 var et bra år, mens 2019 begynte godt under fjoråret.
– Vi er veldig spente på tallene for andre kvartal, sier Hansen.
Kostbar utbygging av G-max
En periode satset Gresvig tungt på store varehus under merkenavnet G-max for å ta opp kampen med XXL.
Tidemandsen ønsker ikke å kommentere hvor vellykket denne satsingen var.
Snittstørrelsen på varehusene til XXL er redusert etterhvert som de har etablert seg på mindre steder.
– Det blir ikke samme omsetning i Lyngdal som på Sandvika Storsenter, konstaterer Tidemandsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.