Tidligere taxfree-sjef på Gardermoen i kompaniskap med gigant i utlandet – vil kuppe anbud fra 2023

Håkon Fjeld-Hansen (52) har vært med på å gjøre alkohol, tobakk og godteri til gullkantet inntekt for statlige Avinor. Han går sammen med en fransk gigant om en «norsk» butikk-idé.

Håkon Fjeld-Hansen har i mange år vært sjef for tysk-norske Travel Retail Norway, som driver duty free-butikker på Gardermoen og andre Avinor-flyplasser. Med franske Lagardère forsøker han å vinne et nytt anbud fra 2023.
Håkon Fjeld-Hansen har i mange år vært sjef for tysk-norske Travel Retail Norway, som driver duty free-butikker på Gardermoen og andre Avinor-flyplasser. Med franske Lagardère forsøker han å vinne et nytt anbud fra 2023.Foto: Elin Høyland

I nesten åtte år var Håkon Fjeld-Hansen øverste leder for selskapet Travel Retail Norway – den tysk-norske aktøren som har drevet duty free-butikkene på de store flyplassene i Norge siden 2005.

Dermed har Fjeld-Hansen og kollegene ansvaret for å utvikle én av Norges største pengemaskiner i varehandelen, og butikkene omsetter samlet for mer enn 100 millioner kroner i uken – når trafikken er som vanlig.

Salget har dessuten bidratt til milliardinntekter for statlige Avinor hvert år gjennom omsetningsbasert leie.

For vel to år siden sa Fjeld-Hansen takk for seg hos dagens butikkdriver.

– Det var en kjempespennende jobb. Men etter åtte år ville jeg gjøre noe mer enn å følge det operasjonelle fra dag til dag, sier han.

Like over nyttår skal duty free-salget på 11 flyplasser fra 2023 ut på anbud, og denne gang har Fjeld-Hansen og et knippe norske investorer gått i kompaniskap med en fransk aktør for å prøve å overta butikkene.
Det meste av flytrafikken på Gardermoen er innstilt under pandemien, men Håkon Fjeld-Hansen tror på normalisert marked når neste driver skal inn i butikkene fra 2023.Foto: Elin Høyland

Tysk og fransk i kampen

Dermed blir det kamp mellom to store internasjonale aktører om å få selge skatte- og avgiftsfrie varer til nordmenn når Avinor legger driften ut på anbud neste år.

  • Fjeld-Hansen og to norske partnere – Rolf Kragerud i Ontogeny Group og Roar Arnstad i Arnstad Management – har gjennom Christiania Partners as gått i kompaniskap med franske Lagardère Travel Retail – der nordmannen Dag Rasmussen er konsernsjef på hovedkontoret i Paris.
  • Samtidig er det ventet at dagens driver Travel Retail Norway (TRN) – eid av tyske Heinemann, investor Terje Stykket og Norgesgruppen – ønsker å fortsette å drive butikkene på flyplassene.
  • Også andre aktører kan melde seg på i konkurransen når anbudet starter i januar.

Fjeld-Hansen sier om overgangen fra en tysk til fransk partner:

– Jeg røk aldri uklar med TRN. Det var en ryddig avgang, men nå vil jeg bruke tid på et prosjekt der jeg kunne være på eiersiden selv. Jeg har stor respekt for dagens driver, men følte også de har et mer kjedebasert system som er veldig likt i alle land, og med små muligheter for å justere.

TRN har ingen problem med at deres tidligere sjef forsøker å ta fra dem oppdraget som har gitt nær 200 millioner kroner årlig i utbytte til eierne.

– Vi er klare til å konkurrere mot hvem enn som ønsker å delta, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i TRN.

Også dagens driver har en slagplan:

– Vi satser på ytterlige fem år hvor vår viktigste jobb er å drifte ansvarlig og å skape verdier for Avinor.

Den nye kontrakten har en samlet omsetningsverdi på cirka 30 milliarder kroner.

Skal prøve med «norsk» versjon

Fjeld-Hansen har allerede gjort seg opp tanker om hvordan den norsk-franske konstellasjonen – der Lagardère skal ha 51 prosent av eierskapet – kan skille seg fra dagens tilbud på flyplassene.

– Lagardère jobber globalt, men lar mye av ansvaret og utviklingen av butikkene ligge i hvert enkelt land. Vi skal ikke følge et rigid konsept, men tilpasse både vareutvalg og design på hver enkelt flyplass, sier han, og fortsetter:

– Vi vil bygge på det norske utvalget. Det finnes mange leverandører som ikke får plass i dag: Norske sukkervarer, noe kosmetikk, og mange produsenter av alkohol. Det er mulig å jobbe med et lokalt uttrykk. Vi kan vie mer plass til lokale bryggerier, enn det tyske ølet Erdinger, for eksempel.

Salget av skatte- og avgiftsfrie varer på Gardermoen har falt kraftig under pandemien, fordi grensene mot utlandet er nesten stengt. Dagens driver har en stor andel omsetningsbasert leie – men også en betydelig andel fast leiekostnad.Foto: Mikaela Berg

Han lover at de mest solgte varene skal få omtrent samme prisnivå som i dag.

– Det skal ikke koste mer. Men hvis vi har et større utvalg, tror jeg handlekurven kan bli større og i så fall får Avinor større inntekter enn i dag, sier Fjeld-Hansen.

Norsk toppsjef kan vende «hjem»

For toppsjef Dag Rasmussen i franske Lagardère er anbudet spesielt viktig.

– Som du sikkert skjønner, er det å kjempe «hjemme» noe helt spesielt for meg! Å lede en norsk virksomhet har alltid vært en drøm som jeg håper blir virkelig, skriver Rasmussen i en epost.

Han legger til:

– Vi kan kombinere det beste av Norge med det beste fra verden. For Lagardère er Norge en ekstremt attraktiv forretning, ikke bare grunnet størrelsen på virksomheten til Avinor, men også kvaliteten på flyplassene.

Dagens driver TRN har fått forlenget kontrakten med Avinor i flere omganger, blant annet fordi det tok kostnadene ved større og finere butikker under utvidelsene på Oslo Lufthavn. De siste årene har TRN omsatt for mellom 5,2 og 5,7 milliarder kroner, og drøyt halvparten av pengene har gått videre til Avinor som leieinntekter.
Det betyr blant annet at Avinor har tjent et milliardbeløp på alkoholsalget alene. På starten av året bestemte regjeringen at det ikke blir noe av forslaget på Stortinget om at Vinmonopolet skal overta alkoholsalget på flyplassene.

Fjeld-Hansen sier det har gitt innspill til Avinor om at konkurransen må skje på like vilkår – og at en ny driver aller helst bør få flytte rett inn i dagens lokaler.

Hvis den nye aktøren vinner frem, må det også overta dagens ansatte i butikkene.

– Det er en kjempebra gjeng som jobber her, så det hadde vært hyggelig å være i kulissene igjen, sier Fjeld-Hansen.

Ny driver av duty free-butikkene blir kjent sommeren 2021, og anbudet varer i fem år fra 2023.

Publisert 16. December 2020, kl. 02.55Oppdatert 16. December 2020, kl. 15.20
Håkon Fjeld-HansenLagardère Travel RetailTravel Retail NorwayTerje StykketDuty Free