Tall fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.no viser at 30 prosent av de 10.000 mest populære produktene hos søketjenesten gikk ned i pris, mens 13 prosent gikk opp i pris under Black Friday i fjor.

– Mitt første råd til forbrukerne er at de må være smarte og bevisste når de jakter på de gode Black Friday-kuppene. Ikke minst må du være klar over at en del produkter faktisk også går opp i pris under Black Week/Black Friday, noe som er lett å overse blant alle tilbudene. At det er stort prisavslag på én bestemt modell, betyr ikke at lignende modeller er på sitt billigste samme dag, sier norgessjef Are Vittersø i Prisjakt.no.

En gjennomgåelse svenske Pricerunner gjorde nylig viser sjokkerende funn:

Mellom 1. september og 20. november har 18 prosent av de produktene som de 50 største e-handlene som Pricerunner overvåker økt prisene sine med minst ti prosent. Fremfor alt er det tv-er som er blitt dyrere, viser gjennomgangen. Prisene på 16 prosent av tv-ene har i snitt blitt økt med 46 prosent i løpet av høsten.

– Det er ikke forbudt å øke prisene på varene, men om det er samme varer som blir satt ned på salg på Black Friday, da er det ikke noe annet enn et «bløffesalg», sier Pricerunner-sjef Nicklas Storåkers til Dagens Industri.

Ser mistenkelig mønstre

Han peker på at nesten ett av fire salgsprodukter under Black Friday i fjor var et såkalt «bløffesalg», og i år kan det bli enda verre.

– Det kan være ulike grunner til at man øker prisene, men vi kan se mistenkelige mønstre. I år har for eksempel prisene på tv-er steget veldig mye i løpet av høsten. Det kan ligge valutaårsaker bak, at kronen har svekket seg. Samtidig er det bare noen aktører som øker prisene, så jeg blir ikke forundret om det er disse tv-ene som blir satt ned i pris på Black Friday, sier Storåkers.

Are Vittersø i Prisjakt.no råder forbrukerne til å gjøre god pris-research.
Are Vittersø i Prisjakt.no råder forbrukerne til å gjøre god pris-research. (Foto: Prisjakt)

Are Vittersø i Prisjakt.no sier at det er fullt mulig å gjøre svært gode kjøp under årets villeste handleuke, men deres undersøkelser viser at nordmenn har urealistiske forventninger til rabattnivået.

– Hvert år svarer omtrent halvparten at de forventer 50 prosent eller mer i avslag på Black Friday. Hver fjerde forventer faktisk rabattnivåer på 60 prosent eller mer. Men realiteten er jo en helt annen. Mange setter også opp prisene på varene, slik både våre og Pricerunners undersøkelser viser, sier han.

Produkter å være obs på

I fjor fant man størst og flest rabatter i kategoriene spillkonsoller, hodetelefoner og jakker, der over 30 prosent av varene gikk ned ti prosent eller mer i pris. Varekategoriene der flest produkter gikk opp i pris var mange av de samme kategoriene, som hodetelefoner, jakker og mobiltelefoner, så man må følge nøye med, oppfordrer Vittersø.

– Blant de 10.000 mest populære produktene gikk til sammen 30 prosent av varene ned i pris, sammenlignet med laveste pris på produktene uken før. Men bare 11 prosent gikk ned mer enn 20 prosent – altså det man kan kalle et skikkelig godt tilbud, sier han.

Avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet understreker at de hvert år følger nøye med på salgsmarkedsføringen rundt Black Friday.

– Dessverre finner vi hvert eneste år flere villedende tilfeller, blant annet at det ikke oppgis førpris på salgsvarer og at priser på produkter settes opp i forkant av salgsdagen. Forbrukerne skal alltid vite hva førprisen er, hvis ikke kan de være nokså sikre på at varen ikke er satt ned, sier han.

Skal alltid vite førprisen

Hans råd til forbrukere som vil gjøre gode salgskupp er å være på hugget ved å sjekke prisen i flere nettbutikker, eventuelt bruke tjenester som Prisjakt.no, der du kan følge varenes prishistorikk.

– Selv om Black Friday har overtatt for januarsalget, kan det godt tenkes at en vare ofte er på salg, og at du kan finne en like god pris på den på andre tider av året. Der kan prishistorikken være et nyttig hjelpemiddel, sier Gjedrem.

Uansett er Black Friday utvilsomt den dagen i året med best tilbud og laveste priser på flest produkter, understreker Are Vittersø.

– Det er større sjanse for å finne virkelig gode kjøp på Black Friday enn for eksempel på romjulssalget eller januarsalget, sier Are Vittersø, som også kan røpe svartefredagens aller beste kupp i fjor: Vinterstøvlene Merrell Snowbank, PS4-spillet Detroit: Become Human og mobilhøyttaleren Harman Kardon Onxy Studio var produkter som alle gikk ned mellom 64 og 67 prosent i pris på Black Friday sammenlignet med en vanlig handledag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.