I to små rom i et kontorbygg i Sandvika i Bærum styres et norskutviklet konsept som er i ferd med å få innpass i flere land. Produktet er herretruser som skal være mer behagelige enn vanlige underbukser.

– Det unike med Comfyballs er at alle våre herreundertøy har elastikk som er sydd inn mellom front- og sidepanelene. Det er det som skiller Comfyballs fra andre boksershortser, det holder utstyret bedre på plass, sier gründer og daglig leder Anders Steen Selvig i selskapet Tonic Brands.

2018 ble nytt rekordår for hans egenutviklede herretruser.

– Vi solgte i overkant av 202.000 enheter i fjor. Mesteparten selges på nett, sier Selvig.

Det resulterte i ny salgsrekord med en økning på 65 prosent fra året før.

– I år budsjetterer vi med et salg på 350.000 truser, sier Selvig.

Salget av Comfyballs har økt kraftig siden undertøyet ble lansert i markedet i 2013. Det året fikk Selvig solgt 4620 enheter. Først i 2016 klarte han å selge over 50.000 stykker.

«Er litt kleint»

Selvig har gått fra å gi kunder råd om kjøp og salg av bedrifter til salg av egenutviklede herretruser.

– Nå er det et svensk og et finsk toppserie-ishockeylag som tester produktet, sier Anders Selvig i Tonic Brands.
– Nå er det et svensk og et finsk toppserie-ishockeylag som tester produktet, sier Anders Selvig i Tonic Brands. (Foto: Marte Christensen)

– I guttegjengen jeg var med i, som spilte innendørs fotball, begynte vi å snakke om at det må da finnes andre undertøy enn boksershorts som holder utstyret bedre på plass. Det er litt kleint, hehe. Jeg snakket med kona om det, som hadde en symaskin, og vi besluttet å lage noen prototyper sammen.

– Så du var testkaninen?

– Jada, men jeg hadde så mye å gjøre på jobben at jeg la prosjektet bort i noen år. Flere venner som også ble med på testingen, sa at dette måtte jeg jobbe videre med.

Selvigs selskap Tonic Brands omsatte i fjor for i underkant av 13 millioner kroner og oppnådde et resultat før skatt på 3,6 millioner kroner.

– Marginen i fjor ble unormalt høy som følge av lave lønnskostnader. Nå har vi doblet antall ansatte til to, sier Selvig.

Ut av landet

Comfyballs blir i dag produsert i Tyrkia. Nesten all produksjon av undertøy i Norge forsvant i løpet av 1970- og 1980-tallet.

– Alt som handler om å sy, er veldig arbeidsintensivt. Da blir det vanskelig å få lønnsomhet i Norge med de lønningene vi har, sier Kari Rømcke, bransjesjef i Norsk Industri.

De norske klesprodusentene hadde tollbeskyttelse mot klær som ble importert. Tollbarrierene begynte å forsvinne på 1950-tallet.

– Da tollbeskyttelsen forsvant, ble det ikke lønnsomt å produsere slike produkter, sier Rømcke.

Men en norsk bedrift har klart å opprettholde undertøyproduksjonen: Janusfabrikken utenfor Bergen med ullundertøy.

– Vi har våget å satse på industriproduksjon og flyr inn kunder fra hele verden til fabrikken. Da får de oppleve både gamle maskiner og nye som er robotiserte, sier eier og styreleder Janne Vangen Solheim i Janusfabrikken.

I fjor solgte bedriften over tre millioner plagg med en eksportandel på rundt 25 prosent.

– Vi økte omsetningen i fjor med 24 prosent og doblet driftsresultatet fra året før, sier Solheim.

Kamp om varemerke

Selvigs herretruser så dagens lys etter at han og kona hadde laget rundt 20 prototyper. Etter 14 år som bedriftsrådgiver etablerte han selskapet Tonic Brands i slutten av 2012 for å leve av herretrusene.

I startfasen prøvde gründeren å få patent på produktet. Det viste seg å være vanskelig.

– Da satset jeg på å få godkjent varemerket Comfyballs.

Etter litt plunder fikk han beskyttet varemerket i Norge.

– Så søkte vi varemerkebeskyttelse i 22 land samt i USA. Det fikk vi i alle land, men ble stoppet i USA. Etter et halvt år fikk vi et 50 siders pdf-svar om at Comfyballs var vulgært fordi «balls» er slang for testikler og fikk derfor ikke varemerkebeskyttet navnet.

En hårete prototyp av trusen har Anders Selvig i Tonic Brands på kontoret.
En hårete prototyp av trusen har Anders Selvig i Tonic Brands på kontoret. (Foto: Marte Christensen)

Selvig tenkte at dersom produktet ikke ble brukt av menn, så kunne han unngå amerikansk språkhindring.

– Så nå er vi varemerkebeskyttet også i USA, men kun for dameundertøy, hvor det ikke er testikler inne i bildet. Så da har vi begynt å produsere det også under navnet Comfyballs. I fjor solgte vi nærmere 5000 enheter kvinneundertøy. Men det er mer vulgært å bruke navnet Comfyballs på dameundertøy enn på herreundertøy, spør du meg.

Mot en halv million

Selvig har overlatt Netthandelsgruppen til å selge produktet på nett.

– Nå har vi etablert oss i et lager i Sverige slik at vi lettere kan selge produktene i EU, samt sette i gang en ordentlig satsing på nett også i Sverige sammen med Netthandelsgruppen. Vi har distributører i Finland, Danmark, Sveits, England, og en som dekker Benelux-landene fra Nederland, sier Selvig.

Han understreker at det norske markedet er begrenset.

– Da jeg startet, undersøkte jeg herretrusemarkedet i Norge og fant ut at det ble importert mellom ti og 12 millioner enheter i året. I aldersgruppen 18 til 80 år er det cirka to millioner menn i Norge. Det medfører at de kjøper mellom fem og seks herreundertøy i året. Det er det norske markedet. Dersom vi kan fortsette å lage undertøy av høy kvalitet som kundene er fornøyd med også i nye markeder, kan vi drive med dette i mange år.

– Så i 2020 selger dere en halv million undertøy?

– Ja, det er målet. Om fem år skal vi være godt etablert i Europa og i USA og selge kun undertøy hvor herretruser utgjør som i dag 98 prosent av salget. Undertøy er et kjempemarked. Alle bruker det jo.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.