Årets viktigste måned nærmer seg for norsk varehandel, men da hovedorganisasjonen Virke la frem prognosene for årets julehandel mandag morgen, var det kun serveringen og musikken som minnet om høytid.

– Situasjonen er dramatisk. Butikkdød er noe vi begynner å se også i Norge, innledet Harald Andersen, direktør for Virke Handel.

Harald J. Andersen, Virke.
Harald J. Andersen, Virke. (Foto: Petter Berntsen)

Fra en høyttaler i bakgrunnen hadde vi akkurat hørt om Kurt Nilsen som snublet omkring i den svarteste natten. Det kunne virke som dette var stemningen også i norsk varehandel, ettersom Andersen viste til det ene oppslaget i DN etter det andre om konkurser i varehandel og omsetningssvikt i norske kjøpesenter.

Ifølge prognosene til Virke vil hver nordmann handle for rundt 11.040 kroner i desember i år. Det er mer enn året før, men er likevel ikke oppløftende for en bransje som sliter. Det kan være godt nytt for dem som skal ut og handle julegaver.

Spår gode juletilbud

Virkes direktør for faghandel, Bror Stende, tror forbrukerne kommer til å merke at situasjonen i norsk varehandel har tilspisset seg.

Virkes direktør for faghandel, Bror Stende, spår flat utvikling for norsk varehandel i årets julehandel.
Virkes direktør for faghandel, Bror Stende, spår flat utvikling for norsk varehandel i årets julehandel. (Foto: Petter Berntsen)

– Jeg tror norske kunder vil bli møtt med enda bedre tilbud enn tidligere, fordi konkurransen er så hard. For å lokke kundene til seg må butikkene gjøre noe spesielt, så jeg tror det blir mye tilbud i desemberhandelen nå, sier Stende.

Ifølge prognosene til Virke kommer nordmenn til å handle for 58,5 milliarder kroner i julen. Det er en vekst på 2,5 prosent fra året før, men når man trekker fra prisveksten er ikke tallene like lystig lesning.

Dagligvarehandelen går mot en vekst på tre prosent, mens detaljhandelen ellers trolig vil gå mot nullvekst i årets julehandel. Stende tror både sko- og klesbransjen går mot negativ vekst i årets julehandel.

– Sportsbransjen er veldig avhengig av været. Hvis ikke vi får en skikkelig god vinter før jul, så kommer ikke de til å få noe særlig vekst i desember, slår Stende fast.

– Kommer snøen i løpet av en måned nå, så er det full fart i den bransjen, fortsetter han.

Klar for å kutte prisene

Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i Elkjøp Norge, og med black friday, julehandel, romjulen og nyttårssalg foran seg ser han frem mot årets travleste periode.

Tønnesen legger ikke skjul på at Elkjøp har merket den gode sommerværet, i likhet med de fleste andre i bransjen. Samtidig er han mer optimistisk for månedene fremover.

– Tiden hvor vi hadde kraftig økning i kundetrafikk i butikk, år etter år, er nok forbi, men vi har en ambisjon om å ha så gode tilbud at vi ikke forventer annet enn å se en økt kundestrøm inn til butikkene ut året, sier Tønnesen.

Til tross for Virke sine dystre spådommer ser Tønnesen for seg volumvekst, og har en ambisjon om en sammenlignbar vekst på fem prosent mot fjoråret. Når det gjelder konkurransesituasjonen, mener han denne er tilnærmet lik som i fjor.

– Dersom konkurrentene kutter prisene er vi absolutt forberedt på å matche prisene. Det ligger i DNA-et vårt! slår Tønnesen fast.

Når det gjelder årets julegaver trekker han frem Google Home som er favoritt.

– Salget har allerede tatt helt av, bare den siste uken har vi solgt tusenvis Google Home-enheter, forteller Elkjøp-sjefen.

Tror forbruket flyttes

Klesbransjen er den største delen av norsk varehandel, bortsett fra dagligvarehandelen, og denne bransjen er svært avhengig av å få en god julehandel. Klesbransjen ligger an til å få negativ vekst i 2018, noe Stende mener blant annet henger sammen med at samfunnet er i ferd med å endre seg.

– Jeg tror unge mennesker er blitt mer bevisst på forbruket sitt enn de var tidligere. Jeg merker blant unge mennesker at de er veldig bevisste på å ikke kjøpe nytt hele tiden, sier Stende.

Han forklarer at dette ikke gjelder for alle unge, men for enkelte miljøer. Dette er trolig ikke nok til å påvirke klesbransjen alene, men Stende mener denne endringen er en av årsakene til at klesbransjen sliter.

– Forbruket flyttes over på tjenester, vi kjøper opplevelser i stede for varer. Når vi legger dette sammen med økt utenlandshandel, så tror jeg vi ser årsaken til at kleshandelen ikke vokser, sier Stende.

«Noen må bort»

En julehandel med nullvekst for varehandelen lover ikke godt for bransjen.

– Da forstår man at noen må bort. Hvis du ikke klarer å vokse og ikke klarer å kutte kostnader, så henter kostnadene deg inn. Omtrent 30 prosent av norske kjeder har negative resultater, sier Stende.

Direktøren er ikke i tvil om at det har vært en overetablering av butikker i Norge, men han tror også at mye av nedgangen henger sammen med at nordmenn legger igjen mer penger i utenlandske butikker, enten i form av netthandel eller i fysiske butikker under ferieopphold.

Samtidig er han positiv på vegne av egen bransje, og han spår at de butikkene som står igjen vil styrke sine posisjoner.

– Butikkene er der og kommer til å overleve, men det kan hende at noen av de lokale butikkene blir borte. De mindre butikkene får kanskje tøffere kår, sier Stende. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs kommentator Anita Hoemsnes: Nå kan du bruke litt mer tid på å finne drømmeboligen din
01:13
Publisert: