Før pandemien brøt løs, var kinesere de klart største kjøperne av personlige luksusvarer. De sto for en tredjedel av det globale årlige salget, nærmere bestemt 93 milliarder euro, tilsvarende 905 milliarder kroner, ifølge konsulentselskapet Bain. Men bare en tredjedel av disse innkjøpene ble gjort i Kina.

Resten brukte de på reiser til utlandet, hovedsakelig i Europa. Kineserne følte at det å shoppe i europeiske flaggskipsbutikker var mer autentisk, og også mye billigere, siden de kunne handle til taxfree-priser.

Det skriver Financial Times.

Så ble kineserne innestengt i sitt eget land som følge av svært strenge koronarestriksjoner. Og de har ennå ikke begynt å reise som turister igjen utenfor Kina.

Beijings reiserestriksjoner betyr at high end-motebutikkene må tilpasse seg den nye situasjonen og ta i bruk nye taktikker for å tiltrekke seg kresne lokale kjøpere. Fra å selge letthåndterlige merkevarer til turister på farten, som ofte køet opp utenfor butikkene, må de nå personalisere tjenestene for å nå lokale og mer detaljorienterte kjøpere.

Luksus på farten

Ifølge Achim Berg, som er global leder for McKinseys luksusvaregruppe, var luksusshoppingen på steroider før pandemien:

I Storbritannia i 2019 utgjorde kineserne bare fem prosent av de besøkende utenfor EU, ifølge Visitbritain. Men de sto for 32 prosent av all taxfree-handling, ifølge Globalblue.

Dette førte til at luksusforhandlerne satset stort på kinesere. Ikke bare ansatte de kinesisktalende i butikkene, de fylte også opp varelagrene med produkter kineserne foretrakk å kjøpe, blant annet småprodukter og vesker, som var lette å plukke med seg i farten – i motsetning til klær, som man må prøve først. Det sier Claudia D'Arpizio i Bain til FT.

Satser på kinesere i Kina

Nå er et skifte på gang. Industrianalytikere venter at det kinesiske turistforbruket vil være tilbake på nivåene før pandemien innen 2025, men da må Kina først gi slipp på sin tøffe «zero-covid»-strategi. Og ekspertene regner uansett med at kineserne i årene fremover vil bruke mer av kjøpekraften sin i Kina, ikke utenfor landets grenser. Det innebærer at luksusmerkevarene må nå kineserne på hjemmebane.

Etter at de stengte ned et Paris-anneks bygget spesielt for kinesiske turister, planlegger blant annet Galeries Lafayette å åpne sitt første varehus i Shenzhen i Kina neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.