Thea Hellstenius ser på tilbudet av varer på julemarkedet i Oslo sentrum. Hun er i mammaperm fra jobben som butikksjef hos Wolford på Steen & Strøm.

– Jeg har jobbet i bransjen i 13 år, og det var jo en periode hvor det var en drøm å drive butikk, for folk handlet og handlet og handlet og handlet. Så folk er nok blitt litt mettet. Og så er det blitt mer populært med gjenbruk og ikke å skulle handle så mye hele tiden. Jeg tror folk er blitt mer bevisste de senere årene. Det ser man selv også. Det er begrenset hvor mye man trenger egentlig, sier Hellstenius.

«Passert toppen»

Butikksjefens refleksjoner stemmer overens med funnene i en fersk rapport fra Danske Bank om situasjonen i varehandelsektoren.

– Vi har passert toppen, og kommer til å se en svak utvikling i årene som kommer, sier landesjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank Norge.

Danske Bank har gått gjennom den økonomiske utviklingen til 450 nordiske handelsbedrifter. 140 av disse virksomhetene er norske. Rapporten viser omsetningsutviklingen og handelsbedriftenes lønnsomhet både for de ordinære fysiske butikkene og nettbutikkene.

– Over tid vil man handle mer kvalitetsprodukter til høyere pris, sier landesjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank Norge. Her fra South By South West-messen i Austin.
– Over tid vil man handle mer kvalitetsprodukter til høyere pris, sier landesjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank Norge. Her fra South By South West-messen i Austin. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Trenden viser at etterspørselen etter flere typer varer svikter i Norge.

– Hvor mange flatskjermer skal man ha, spør Mellingsæter.

Det er særlig innenfor elektronikk, klær og sko at forbruket går ned.

– Så forbrukerne er mette?

– Satt på spissen er de det. Over tid vil man handle mer kvalitetsprodukter til høyere pris.

Mellingsæter understreker at kundene også er mer opptatt av klima enn før og stiller krav til bærekraft som transport og retur av varer.

Artikkelen fortsetter under videoen

Er det egentlig greit å gi brukte julegaver? Ja, sier vi - men..
Bare to prosent av befolkningen gir bort brukte gaver.
03:35
Publisert:

Han legger til at en stadig større gruppe av befolkningen setter av penger som gjør at deres forbruk går ned.

– Sparingen i Norge vil øke som følge av at det blir flere eldre som setter av midler til pensjon.

Også yngre personer vil ha mindre å rutte med.

– Det vil komme flere moderate lønnsoppgjør. Og tilgangen av forbrukerkreditt er strammet inn etter oppføringen av gjeldsregisteret, sier Mellingsæter.

LO-forbundet Handel og Kontor beregnet tidligere i høst at 30.000 arbeidsplasser vil forsvinne i norsk varehandel de neste ti årene, ifølge Klassekampen.

Næringen beskjeftiger over 375.000 ansatte. I fjor mistet 2600 personer jobben i handelsnæringen grunnet konkurser og nedleggelser.

«Ikke den stygge ulven»

Økonomisk sliter stadig flere handelsbedrifter. Varsellampene blinker mest i nettbutikkene. Ifølge rapporten gikk 30 prosent av de norske nettbutikkene som er med i undersøkelsen med underskudd i fjor. DN skrev tidligere i år at blant annet det tidligere så suksessfulle netthandelselskapet Komplett Group tapte 300 millioner kroner i fjor.

– Det er knallhardt for netthandelsaktørene å overleve. Det er ikke de som er den store stygge ulven i varehandelsektoren. Overetablering er årsaken, sier bransjeanalytiker Eirik Melle i Danske Bank.

Rapporten fastslår at 22 prosent av samtlige norske virksomheter i varehandelen gikk med underskudd i fjor, mot 17 prosent i 2014.

Bransjeanalytikeren mener det er flere grunner til at nettbutikkene går dårlig.

– Mange har ønsket å vokse på bekostning av marginene. Og veksten koster. Samtidig har den generelle veksten i nettbutikken falt kraftig, fra en vekst på 14,3 prosent i 2017, mens økningen i omsetningen i 2018 var 7,5 prosent, sier Melle.

– Vil vi snart se en konkursflom av nettbutikker?

– Vi ser det allerede i noen markeder. Den trenden har begynt, sier Mellingsæter.

Skreddersy kundedata

De to peker på at stadig flere av de mindre handelsaktørene, både de fysiske og nettbutikkene, blir spist opp av de store – spesielt innen segmentene sport og klær.

– Nettbutikkene må bli gode på å vite hvem deres kunder er og hvordan deres forbruksvaner endrer seg ved å bruke data om kundene riktig med individuell oppfølging. Hvis ikke er datainformasjonen verdiløs, sier Melle.

Bransjeanalytikeren mener at nettbutikkene i de kommende år vil ha en høyere vekst enn de fysiske butikkene med satsing på mer bærekraftige produkter som abonnement på brukte varer.

– Og hva vil skje dersom netthandelsgiganten Amazon etablerer seg i Norden med tjenester som rask levering av varer på døren?

– Jeg tror ikke Amazon betyr ragnarok for norske nettbutikker, selv om mange frykter dem av god grunn. Vi har et veletablert netthandelmarked i Norge. Transport og logistikk er ikke noe barnemat i vårt langstrakte land

I Oslo triller Thea Hellstenius datteren Louise på tre måneder, mens hun reflekterer over folks nye handlevaner og endringene i bybildet.

– Jeg tror netthandel har tatt over en del. I tillegg så sliter de jo her i sentrum etter at det ble bilfritt. Det merker vi jo bare på Steen & Strøm, hvor leketøysbutikkene måtte legge ned. Det er ingen som handler disse store varene når de ikke kan komme til med bil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.