Mens stadig flere handelskjeder og butikker påvirkes av at kundene i økende grad velger å kjøpe på nettet fremfor i de fysiske butikkene, har interiørkjeden Kid ikke merket de voldsomme utslagene.

Selskapet selger stadig mer av dyner, puter, laken, håndklær, gardiner, stearinlys, servietter, persienner med mer i de fysiske butikkene, og kjeden har nå også begynt å selge lamper. For varetilbudet økes.

– Vi kommer til å øke sortimentet som skaper verdi og omsetningsvekst. Bare i fjor solgte vi olje og krydder for 4,5 millioner kroner, sier konsernsjef Anders Fjeld i Kid.

Også konkurrenten Princess fortsetter å vokse.

Inn i mykhandelen

Fjeld gikk i november fra sportskjeden XXL til toppsjef i Kid.

– Jeg skal ikke si at jeg har den beste produktkompetansen, men jeg har jobbet lenge med kjededrift og handel. Da jeg jobbet i XXL hadde jeg mange gode kolleger som hadde et lidenskapelig forhold til de produktene vi solgte som sykler, jeger- og fiskeutstyr. Det samme møter jeg her i Kid med de varene vi selger, sier Fjeld.

Interiørkjeden har i dag underkant av 900.000 medlemskunder. Gjennom kunderegistreringen har ledelsen full oversikt over hva medlemmene kjøper til enhver tid og kan sende dem tilbud på varer.

Da Fjeld overtok sjefsstolen etter Kjersti Hobøl som forlot selskapet for å snu billigkjeden Nille, var han litt kjent med Kid som kunde.

– Jeg var allerede medlemskunde i Kid da jeg fikk jobben. Da jeg jobbet i XXL handlet jeg en hodepute i Kid. Jeg fikk 50 prosent rabatt hvis jeg meldte meg inn i kundeklubben. Da sparte jeg såpass mye penger at jeg takk ja til å bli medlem.

– Men du ble ikke rystet over rabatten?

– Som retailer og kremmer kunne jeg jo ikke takke nei til 50 prosent rabatt.

– Og hvor mange medlemskunder skal Kid ha?

– Flest mulig. Det skal være attraktivt å være medlem med gode tilbud. I dag har vi et flertall av kvinner i alderen 20 til 65 år.

– Så Kid er blitt kvinnenes svar på Clas Ohlsons «gubbdagis»?

– Det var en morsom og hyggelig parallell. Vi ser at kundene besøker oss fire ganger i måneden. Så kanskje er vi det, sier Fjeld.

«Utgjør fem prosent»

Kid Interiør økte omsetningen i Norge med 14,2 prosent i annet kvartal. I mai kjøpte selskapet den svenske interiørkjeden Hemtex, som i perioden omsatte for 107 millioner norske kroner. Totalt omsatte selskapet fra april til og med juni for 429 millioner mot 282 millioner kroner i samme periode i i fjor.

Grunnet svak krone, varsler ledelsen prisøkning på enkelte varer.

Nesten all omsetningen skjer i de fysiske butikkene.

Netthandelen utgjør fem prosent, sier Fjeld.

Konsernet økte bemanningen i kvartalet til tross for at selskapet ikke økte antallet butikker. Totalt har konsernet 1700 ansatte.

Han understreker at selskapet legger opp til at stadig flere kunder vil velge å kjøpe over nettet.

– Vi skal ha systemer og en intern organisasjon som gjør at vi kan takle en nettomsetning på 20 prosent av totalsalget i løpet av to til til tre år. Det viktigste vi gjør er å ikke dytte kundene i en kanal, men å være best i alle kanaler. Kunden skal fritt velge hvor de vil handle hos oss, sier Fjeld.

– Men hvorfor klarer Kid seg bedre mot netthandelslekkasjen enn andre kjeder?

– Fordi vi har full kontroll av verdikjeden fra A til Å. Vi gjør årlige kundeundersøkelser og kjøper inn interiør-produkter som passer kundenes smak. Skal man kjøpe en lampe i stuen, er det viktigste at kundene liker produktet og ikke at prisen er veldig lav.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.