Få bransjer har hatt en like stor vekst under koronapandemien som sportsbransjen.

Etter sjokket da landet stengte ned 12. mars i fjor, tok det bare få uker før bransjen begynte på en sterk opptur, som heller ikke har latt seg stoppe av nedstengningene på nyåret.

Sportskjedene hadde en samlet omsetningsvekst på 25 prosent i første kvartal 2021, viser rapporten fra Norsk Sportsbransjeforening.

– Det har aldri blitt solgt så mye sportsutstyr i et første kvartal som i år. De innrapporterte tallene fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for mer enn 3,3 milliarder kroner mot 2,65 milliarder kroner samme kvartal i 2020, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

– Det er formidabel vekst, men vi måler mot det vanskelige førstekvartalet i 2019. Hvis vi sammenligner med første kvartal i 2018, er det kun en vekst på to prosent, sier han.

Vintersportstutstyr økte 100 prosent

Ole Henrik Skirstad har det øverste ansvaret for kjedene Sport 1 og Anton Sport, som i fjor fusjonerte med Gresvig til å danne et felles selskap. Sport 1 og Intersport (tidligere Gresvig-butikker), er likevel fortsatt adskilt i drift.

Sport 1 og Anton Sport økte omsetningen med hele 64,4 prosent i første kvartal, noe Skirstad er strålende fornøyd med.

– Vi må ta utgangspunkt i det som var en sørgelig vinter og et dårlig første kvartal i fjor, men det er uansett fantastisk rått. Alt annet enn god vekst ville vært skuffende, men dette er langt over forventning, sier han.

Skirstad peker på to hovedgrunner til at det har gått så bra.

– Det skyldes i hovedsak at det ble en fantastisk vinter, og så er det selvfølgelig koronaeffekten. Når folk ikke har mulighet til å reise ut, har de valgt å bruke naturen for det den er verdt, sier han.

Skirstad sier at salget av vintersportsvarer har økt med over 100 prosent, men også vintertekstiler har kraftig vekst.

Evald Hansen trekker også frem en god vinter som en av hovedgrunnene til salgsveksten.

– Norsk Sportsbransjeforening estimerer langrennsmarkedet til 330,000 par solgte ski i sesongen, en vekst på nesten 30 prosent sammenlignet med året før. Alpinsegmentet har også solgt godt gjennom vinteren, og viser til sterke 110.000 par solgte ski, skriver han.

Omfattende nedstengning

Sportshandelen har i likhet med andre detaljhandlere vært nødt til å tilpasse seg nedstengingen som rammet store deler av landet på starten av året.

XXL har blant annet vært nødt til å holde rundt halvparten av sine varehus stengt – de fleste av dem i Oslo-området, som vanligvis er det mest innbringende.

Sport 1 har på sin side ikke en like stor andel av sine butikker i Oslo-området, og har dermed ikke vært like hardt rammet.

– Det er en forklaring på hvorfor det har gått så bra for oss, men også vi har mange butikker i østlandsområdet. Vi har klart å holde bra trykk likevel, mye takket være at vi har lykkes godt med klikk og hent i de stengte butikkene.

Evald Hansen er imponert over kjedenes tilpasningsevne.

– Alle aktørene melder om økt nettsalg, men kjedenes kundedata og erfaring tilsier at nettsalgskanalen ikke klarer å erstatte tapt salg som følge av stengte butikker. Derfor er den sterke salgsøkningen enda mer imponerende, sier han.

Varemangel begrenser

I rapporten skriver Evald Hansen at veksten i første kvartal kunne vært enda større.

– Etterspørselen etter sportsprodukter har vært så høy at det har vært vanskelig å få tak i enkelte varer. Det har vært utfordrende å få tak i nok skøyter og hjemme-treningsutstyr i vinter, sier han.

Sykkeldeler er blant varene som er vanskeligst å få tak i. I forbindelse med fremleggelse av tall for første kvartal, sa XXL-sjef Pål Wibe følgende til DN om situasjonen:

– Sykkeletterspørselen har for eksempel eksplodert over hele verden, inkludert hos oss. Vi sliter med å få tak i mange av de mest kritiske delene. Treningsutstyr er også noe vi til tider sliter med å møte etterspørselen på. Men vi får stort sett tak i det vi ønsker, og vi er uansett bedre rustet nå enn vi var på samme tid for ett år siden, sa han.

Også Sport 1 sliter med å få leveransene.

– Etterspørselen etter sykler har regelrett eksplodert, og det er forsinkelser i hele forsyningskjeden, sier Skistad. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.