Tørrmat har ikke vært kjent som noe gastronomisk førstevalg, men turtrenden det siste året har løftet salget betraktelig.

Blant de største i markedet er Real Turmat. Merkevaren produseres av Drytech, et selskap med base i Tromsø. Daglig leder og medeier i selskapet, Trond Hansen, legger ikke skjul på at stadig flere nordmenn omfavner tørrmatposene – som inneholder alt fra kebabgryte til torsk i kremet karrisaus.

– Vi så en god start på salget ganske tidlig, og det var nok trolig utløst av at regjeringen gikk ut og sa at man burde lage et hjemmeberedskapslager, sier Trond Hansen, daglig leder og medeier i Drytech.

Videre peker Hansen på korona som den største årsaken til veksten. Med reiseforbud utenlands valgte flere nordmenn å legge ferien til norsk natur, og det var mange som valgte å pakke med seg tørrmat i sekken.

– Real Turmat-merkevaren har hatt en vekst på 33 prosent, så det har vært et kjempegodt år for oss sånn sett.

Hamstring

XXL er blant kjedene som har ridd tørrmatbølgen. Pål Wibe fikk en røff start på tilværelsen som XXL-sjef. Like etter han tok over brøt korona ut, noe som sendte både salg og aksjekurs rett ned.

Men etter kort tid snudde vinden, og snart kunne XXL melde om sterk salgsvekst, samt knallsterke kvartalstall utover året. Det skyldes langt på vei en økt etterspørsel etter utstyr til utendørsaktiviteter.

– Utendørsaktiviteter har vært det store for veldig mange det siste året. Vi har opplevd en sterk vekst for det meste av klær og utstyr til utendørsaktiviteter, og turmat er ikke noe unntak. For ett år siden var det ren og skjær hamstring, og etter det har etterspørselen vært jevnt høy, sier Wibe til DN.

– Real Turmat er veldig populært og det vi selger desidert mest av, men vi har også tatt inn andre merker og varianter som bidrar til veksten, legger han til.

Forsvaret fortsatt viktigst

Drytech har i mange år vært leverandør av stridsrasjoner og felternæring til Forsvaret, med såkalte «grønne pakker», som inneholder en pose med tørrmat, samt annen snacks som sjokolade og tørkede bær.

Hansen kan meddele at Forsvaret fortsatt er den største og viktigste kunden, men at ting er i ferd med å utjevne seg litt.

– Det sivile markedet er i sterk vekst, og det har det vært i flere år, så det utjevner seg sakte, men sikkert. Det er uansett bra at vi får flere ben å stå på, sier han.

– Ellers ser vi at det er stadig flere som ønsker seg «grønne pakker», altså pakker som inneholder mer mat enn bare den klassiske turmatposen, sier Hansen.

Tror på stabilisering

Hansen peker altså på korona som hovedårsaken til veksten, og tror veksten vil stabilisere seg når vi etter hvert går mot normaltilstand igjen.

– Vi hadde en kraftig vekst fra 2019 til 2020, og ser fortsatt en god vekst inn i 2021. Det er uvisst hvordan det kommer til å se ut i 2022. Vi tror på mer moderat vekst, men det blir spennende å se om ikke folk fortsetter å bruke naturen for det den er verdt, sier han.

Gjennom koronaåret, og særlig i fjor sommer, valgte mange nordmenn å dele sine turopplevelser på sosiale medier som Facebook og Instagram. Det tror Hansen har betydd mye for salget.

– Det ble delt bilder i sosiale medier i stor stil fra mange forskjellige situasjoner, både dagsturer og lengre turer, så det har kommet en del gratis reklame der., sier han.

Ny fabrikk

I 2019 befant Drytech seg i en liten omstilling, med flytting av arbeidsplass, samt bygging av ny fabrikk. Det gikk hardt utover resultatet, som falt fra 31,5 millioner kroner før skatt i 2018, til 6,8 millioner kroner i 2019.

Hansen er hemmelighetsfull om resultatet for 2020, men er i godt humør når han blir spurt, og sier det blir en god økning fra 2019.

– Det blir vesentlig bedre, det er det beste jeg kan si nå.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.