– Norge lager og eksporterer bildeler til USA, men også til det europeiske markedet, som skrur sammen biler og selger til USA. I begge tilfeller vil økt toll gjøre at etterspørselen går ned, og da går salget av biler ned, sier hun til VG.

Tyske Benteler på Raufoss er blant dem som produserer hjuloppheng og støtfangere for Audi, BMW, Daimler, Porsche, Opel, Toyota og Volvo, ifølge Dagens Næringsliv. Også i Kongsberg og Hvittingfoss finnes fabrikker som sender bildeler verden rundt.

Kompleks verdikjede

Som andre land er norsk industri i en kompleks verdikjede der den enes levebrød avhenger av andres.

– Ikke bare vil en toll på bildeler få direkte konsekvenser ved at Norge eksporterer mindre og tjener mindre, men vi er også en av verdens største transportører av nye biler på rorofartøy, sier utenriksministeren.

Inntil videre har Trump utsatt denne tollen i seks måneder. Eriksen Søreide sier hun har vært tydelig mot USA i denne saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.