– Vi startet for bare 18 måneder siden, og har kommet hyperraskt inn i et marked som det er stor konkurranse i. Da var vi i et lokale i Oslo sentrum på 20 kvadratmeter uten vinduer, mens nå sitter vi her på 500 kvadratmeter. Spesielt siste halvdel av 2019 var fantastisk.

Det sier Jeanette Dyhre Kvisvik, medgründer og daglig leder i nettbutikken Villoid, som selger moteklær til kvinner.

Når DN møter henne i Villoids lokaler på Lysaker utenfor Oslo, kan Dyhre Kvisvik konstatere at selskapet de siste tre årene har opplevd en enorm vekst. Siden tilbakekjøpet av selskapet i 2016, som opprinnelig var en moteapp, har hun og resten av gründerteamet jobbet med å gå over til salg i nettbutikk.

Selskapet har de siste tre årene et samlet resultat før skatt på minus 12 millioner kroner, men veksten har skutt i været siden tilbakekjøpet: I 2017 var omsetningen på 245.000 kroner, mens det i påfølgende år tjente 4,3 millioner. Dyhre Kvisvik opplyser at årsregnskapet for fjoråret ennå ikke er ferdigstilt, men sier at de forventer en omsetning på 21 millioner kroner.

Det tilsvarer en omsetningsvekst på litt over 8000 prosent på knappe tre år.

– På grunn av appen hadde vi allerede et kjent merke globalt. Det gjorde det lettere for oss å få med merker. I tillegg har vi tatt i bruk teknologiløsninger som gjør at vi kan vokse fortere med mindre kapital, forteller Dyhre Kvisvik.

Tror på lønnsomhet i 2020

DN har i flere artikler omtalt hvordan butikkdøden har rammet klesbransjen i Norge, og hvordan sportsbransjen står overfor nok en mager vinter. Ifølge en nylig analyse fra Bisnode er det også tøffere tider for nettbutikkene, som opplever flere og flere konkurser.

Selv sier Kvisvik at hun tror Villoid kan være lønnsomme i løpet av fjerde kvartal 2020. Det som skal hjelpe nettbutikken mot plussiden er måten Dyhre Kvisvik og gründerne bruker teknologi og data på, sier hun.

Fra venstre, Andreas Kristiansen (markedsføringssjef), Jarle Snertingdalen (medgründer og operasjonelt ansvarlig) og Jeanette Dyhre Kvisvik i selskapets hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo.
Fra venstre, Andreas Kristiansen (markedsføringssjef), Jarle Snertingdalen (medgründer og operasjonelt ansvarlig) og Jeanette Dyhre Kvisvik i selskapets hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. (Foto: Javad Parsa)

– Vi har laget noe vi kaller en AI data lake (kunstig intelligens, journ.anm.) som gjør at vi får mer effektive markedsføringssystemer, kan supplere lageret mer effektivt, har kontroll på prising, samtidig som persondata vi innhenter gjør at vi kan vokse fortere på mindre cash.

Selv beskriver hun selskapets bruk av teknologi som deres største konkurransefortrinn.

– Når jeg går til merkene for å få på plass avtaler er det veldig sjelden at jeg går dit med bare hjertet. Vi ser på «fashion weeks» og lignende at det er mye følelser og synsing i bransjen, men måten vi bruker teknologi på gjør at vi har større mulighet til å predikere hvor mye vi trenger og hva som selger når på året, forklarer Dyhre Kvisvik.

– Det oppleves som om vi går opp en slags sti, legger hun til.

– Keen på å kjøpe brukte klær

Dyhre Kvisvik er opprinnelig utdannet jurist og advokat, og har i tillegg startet en rekke bedrifter også en periode i McKinsey på cv-en.

Hun er ikke i tvil om at bakgrunnen hennes har hjulpet henne med å få Villoid dit det er i dag.

– Man tør kanskje å være mer visjonær og tør å tro på at vi skal gjennomføre. Netthandel er en ganske moden bransje, men vi ser at de som startet for noen år tilbake ikke bruker teknologi på en måte vi tror er lurt for fremtiden.

Villoids nyeste satsing, å ta pant på brukte klær for så å selge dem videre, er ifølge Kvisvik helt i tråd med slik man må drive forretninger i 2020.

– Folk er mye mer «keen» på å kjøpe brukte klær i 2020 enn det de var i 2017. Det har skjedd noe på utrolig kort tid – det er Greta-effekten, utbryter hun.

Dyhre Kvisvik sier at de allerede har kjørt testrunder for å lodde stemningen for ordningen, og sier at responsen har vært svært god.

– Man kan ikke drive «business» i 2020 uten å tenke bærekraft. Vi føler vi har truffet med denne ordningen, og så handler det om hvordan vi kan gjøre det til en integrert del av forretningen vår, sier hun.

Moteekspert er imponert

Ida Elise Einarsdottir, redaktør for motenettstedet Melk og Honning kjenner godt til Dyhre Kvisvik og Villoids reise fra app til nettbutikk. Hun er klar på at butikkdøden definitivt er noe som også har rammet nettbutikkene, men er imponert over det gründerne i Villoid har fått til så langt.

– De har lager i Norge, og de satser på norske merker og norsk design. Det er selvsagt «gutsy» i dagens marked, men avgjørende for å kunne ta opp kampen med de utenlandske gigantene. Høye vekstambisjoner tror jeg også har vært avgjørende. Og ikke minst måten veksten finansieres på med crowdfunding og kapitalinnhenting rettet først og fremst mot kvinnelige investorer, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.