Ifølge estimater innhentet fra Infront var resultat på forhånd ventet til -6,175 milliarder svenske kroner.

Samme kvartal i fjor hadde selskapet et resultat før skatt på 5,934 milliarder svenske kroner.

Kvartalstallene er de svakeste selskapet noensinne har hatt, opplyser kommunikasjonsdirektør i H&M, Kristina Stenvinkel, til DN.

Hun trekker samtidig frem at selskapet aldri har stått overfor en Covid-19-situasjon.

Bruttomarginen ble 46,3 prosent, mot ventet 47,4 prosent.

Nettoomsetning falt 50 prosent

For andre kvartal i år sank nettoomsetningen til H&M-gruppen med 50 prosent til 28, 7 milliarder svenske kroner.

I perioden mars til mai økte salget på nett med 36 prosent i svenske kroner og 32 prosent i lokale valutaer fremgår det av seksmånedersrapporten.

Salget på nett har fortsatt økningen tross at de fysiske butikkene har begynt å åpne igjen, står det i rapporten.

80 prosent av butikkene var på et tidspunkt stengt

Totalt er 350 butikker, tilsvarende syv prosent av det totale antallet butikker, fortsatt stengt.

– På det meste var 80 prosent av våre butikker stengt i andre kvartal, og i markedene hvor butikkene nå har åpnet er etterspørselen betydelig dempet, uttaler administrerende direktør, Helena Helmersson.

Helmersson sier videre at de hurtige endringene i forbrukernes adferd som følge av pandemien vil føre til at digitaliseringen i klesbransjen vil gå enda raskere.

Selskapet regner med å åpne rundt 130 nye butikker og stenge 170 i 2020, noe som vil resultere i en reduksjon i antall butikker på 40, ifølge seksmånedersrapporten.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.