H&M satser på internasjonal ekspansjon for nettbasert salg av brukte klær, og øker investeringen i det svenske netthandelskonseptet Sellpy, ifølge en melding torsdag.

«Investeringen støtter også H&M-konsernets strategi om å bli fullstendig sirkulær», heter det.

Klesgiganten påpeker at bruktmarkedet er en av de raskest voksende sektorene innen motebransjen.

«Det er en forretningsmulighet H&M-konsernet ønsker å utforske, ettersom det hjelper kundene til å gi sine gamle klær nytt liv gjennom gjenbruk, og derigjennom bidrar til en lukket krets for mote», heter det.

H&M gjorde sin første investering i Sellpy i 2015 på å rundt 50 millioner svenske kroner. H&M har siden deltatt i flere investeringsrunder gjennom sitt investeringsselskap CO: LAB.

H&M har også nylig kjøpt for 92 millioner svenske kroner og gjort oppfølgingsinvesteringer på rundt 40 millioner svenske kroner. Samtidig planlegger H&M ytterligere investeringer på 60 millioner svenske kroner de kommende årene.

«Når alle investeringene er gjort vil H&M-konsernet ha en eierandel på omkring 74 prosent i Sellpy», heter det.

Sellpy ble etablert i Sverige i 2014, og er nå i ferd med å ekspandere internasjonalt, der Tyskland er første land ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.