– Jeg hadde en venninne og flere kjente som fikk penger, så jeg startet en innsamlingsaksjon og delte det på Facebook og Instagram, forteller Thea Lillegaard (20).

I fjor prøvde hun for første gang den norske folkefinansieringstjenesten Sponsor.me, og ble overrasket da hun raskt fikk alle de 12.500 kronene hun ba om. De største giverne var en lokal bedrift fra hjembyen Bodø og en amerikaner hun møtte en gang for tre år siden.

Sponsor.me startet med en test i Norge i 2015. Tre idrettsutøvere startet innsamlinger på tjenesten og delte dem i sosiale medier. Så tok det av. Tre ble ti, 20 og 100.

– Så prøvde vi i Danmark, og fem ble raskt mange hundre. Det går jo viralt, og vi får brukerne til å markedsføre det selv, sier Ola Akselberg, gründer i selskapet, som forteller at de nå øker satsingen kraftig.

Sprer seg viralt

Sammen med én kollega har Akselberg delt et lite kontor på kontorfellesskapet Spaces i Kvadraturen i Oslo. Derfra har de spredt tjenesten til 20 land, og fått henvendelser fra mange flere. Særlig motorsportutøvere har en tendens til å spre bruken over landegrensene, og slik kom de inn på det finske markedet, uten å ha gjort noe for det, forteller Akselberg.

Når en utøver deler en innsamling ser selskapet hvordan dette sprer seg til deres nettverk, der flere kaster seg på og sprer deg videre.

– Det er veldig mange som bruker mye penger på idretten, men det er veldig lite pengepremier i judo, hvis du ikke er på OL-nivå, sier Lillegaard, som forteller at hun vanligvis reiser på treningsleir eller konkurranse et par ganger i måneden.

I fjor sommer jobbet hun dobbelt skift – som dyrlegeassistent om morgenen og i butikk til klokken 23 på kvelden, for å få penger.

Thea Lillegaard var nylig i Belgia og før det tre uker i Japan på treningsleir. Nå håper hun på en topp-tre-plassering i europacupturnering i Portugal, så hun blir kvalifisert til årets EM. 12.500 kroner via Sponsor.me går til å dekke reising.
Thea Lillegaard var nylig i Belgia og før det tre uker i Japan på treningsleir. Nå håper hun på en topp-tre-plassering i europacupturnering i Portugal, så hun blir kvalifisert til årets EM. 12.500 kroner via Sponsor.me går til å dekke reising. (Foto: Javad Parsa) Mer...

Det store målet er OL i 2024, og før det håper hun å kvalifisere seg til EM i år. Hun har vært på landslaget i fem år.

Lillegaards situasjon er svært vanlig, forteller Akselberg.

– De fleste toppidrettsutøvere tjener jo ikke penger på sporten. De trenger støtte, og det er ofte ikke så mye som trengs, sier han, og viser frem innsamlingen til en svensk hekkeløper som ber om 20.000 kroner for å delta i VM, og som etter halvannet døgn har fått 16.000 kroner.

Sponsor.me ble brukt av åtte utøvere i forrige sommer-OL og to i årets vinter-OL.

Hentet fra Tidal

Akselberg forteller at de har hatt små lanseringer i land som Frankrike, Italia og Spania, med noen få innsamlinger, som så har spredt seg. Det blir litt som å så et frø, og se det gro, nesten uten gjødsling.

– Det vi har fått til så langt har vært ren skjær flaks, sier Akselberg, som mener han selv ikke har noen peiling på markedsføring og merkevarebygging.

Men nå skal satsingen profesjonaliseres, med investorpenger og planer om å bli 10–20 ansatte i løpet av året. Først blant de nye er Alf Martin Kollen Evensen, som var en av de fem første i musikktjenesten Wimp, nå Tidal, som kommer fra stillingen som merkevaresjef.

– Selskapet har fått til veldig mye allerede, med mange fornøyde lag og idrettsutøvere rundt verden. Nå er det på tide å sette dette i system og bygge organisasjonen, sier Evensen, som skal bidra med sin erfaring med merkevarebygging, organisering og ekspansjon internasjonalt.

Evensen er også ivrig kiter, og bodde en periode i Venezuela for å drive med sporten.

– Mulighetene er så store. Det er mange som trenger hjelp, og de skal slippe å gjøre det på den gammeldagse måten og selge doruller på dørene, sier han.

Nær halvparten i siste kvartal

Akselberg forteller at det er fem større aktører som satser på såkalt «crowdfunding» innen sport internasjonalt, og han mener Sponsor.me er blant de tre største nå.

Folkefinansiering er i vekst på flere fronter, og det haster derfor med å ta en posisjon i flere markeder.

– Ja, vinduet er åpent nå, sier Akselberg.

Han sier selskapet jobber med en finansieringsrunde fra investorer – til eget selskap – og er forsiktig med å dele ut tall. Han sier de i 2017 hadde drøyt 5500 innsamlinger, hvorav 2500 ble registrert i årets siste kvartal.

Veksten er kraftig, og antall personer som har registrert seg som givere, mottagere eller kommentert innsamlinger siden starten i 2015 har passert 750.000. Ifølge Akselberg ligger de an til å nå én million i mars eller april.

Sponsor.me tar fem prosent av det som samles inn.

– Vi er ikke lønnsomme ennå, for vi må opp på et høyere volum, forteller Akselberg, som sier de trenger videre vekst i store markeder som Frankrike, USA og Tyskland for å klare dette. (Vilkår)

Meretes utvalgte: Klokkeren Riesling
Denne vinen er perfekt til sushi i tillegg til fet fisk som laks og ørret.
00:53 Min
Publisert: