Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke er igjen ute med sin årlige handelsrapport, der den legger frem vekstvinnere og marginvinnere.

Fjorårets vekstvinner er lavpriskjeden Normal, som har levert kraftig vekst helt siden inntoget i 2016. Selskapets norske avdeling økte omsetningen fra 900 millioner kroner til over 1,5 milliarder kroner i 2020, ifølge Kapital.

I perioden 2016–2020 har selskapet en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 359,3 prosent. Samtidig økte resultat før skatt fra 37 millioner kroner i 2019 til 117 millioner kroner i 2020.

– Normal går mot normalen i handel. De satser på fysiske butikker og går egentlig motstrøms slik utviklingen ellers har vært, men de treffer forbrukeren midt i hjertet. De har gjort forbruksprodukter som vi bruker hver dag tilgjengelig for folk, sier administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke.

Blant de andre vekstvinnerne finner vi Bergans Retail, som har en vekst på 146,7 prosent i perioden. Bergans-konsernet har imidlertid hatt et omsetningsfall i perioden.

Musti og Pet XL, som begge selger dyrefor, har en vekst på henholdsvis 125 og 120 prosent fra 2015 til 2020. Dyrebutikker er også en vinner som bransje – med en økning på 17,5 prosent i perioden.

I sportsbransjen er det blitt levert salgsrekorder på salgsrekorder gjennom pandemien. Kjeden som går mest frem i perioden 2015–2020 er Sport Outlet, med en økning på 34,2 prosent.

Kategorien bredt vareutvalg har vært i veksttoppen i flere år. 2020 endret ikke på det, da kjeder som Europris, Biltema og Jula kunne vise til enorm vekst. Nille, som hadde vært i konkursfare i flere år, ble også lønnsom igjen.

Gjelsten i margintoppen

Børsnoterte Kid, der Bjørn Rune Gjelsten er største eier, har steget nærmere 250 prosent på børs det siste året. Selskapet er også blant marginvinnerne, med en driftsmargin på 19,8 prosent i 2020.

Listen over selskaper med best marginer toppes av Brands21. Klesselskapet newyorker er også i toppen, så vel som sexleketøyforhandleren Kondomeriet.

Av strukturelle endringer ser man at færre kjeder gikk med underskudd i 2020, med 19,0 prosent, ned fra 26,9 prosent året før.

– Pandemien har helt klart satt sine spor i varehandelen. Nordmenn har brukt mer penger på varer generelt, og spesielt på ting vi har i og rundt hjemmet. Vi har reist mindre og spist flere måltider hjemme. Det har gitt stor vekst for store deler av handelsnæringen, sier Kristensen.

Netthandelen til nye høyder

Kjøp i de fysiske butikkene økte med 52,9 milliarder kroner i 2020. Handelen i norske nettbutikker steg med 11,5 milliarder kroner, og hadde dermed den prosentvis største oppgangen med 38,1 prosent. Per juli 2021 var veksten i år på 42,4 prosent, målt mot samme periode i fjor.

«Dersom man betrakter utviklingen over tid, har nå den norske netthandelen tatt igjen vekstforspranget til utenlandske nettbutikker, med en økning på hele 326 prosent i perioden 2012-2020.» heter det i rapporten.

Nordmenns varekjøp i utlandet gikk ned med totalt 32,8 milliarder kroner, hvorav 13,6 milliarder kroner er fra grensehandel og 19,2 milliarder kroner er fra varekjøp i fysiske utenlandske butikker.

Dagligvare dominerer

Dagligvare og kiosk er bransjen som øker mest målt i kroner. Totalt omsatte bransjen for 216 milliarder kroner i 2020, en økning på nær 32 milliarder kroner fra året før.

Virke venter at grensehandelen vil ta seg opp igjen og nærme seg 2019-nivå i 2022, og spår derfor et fall i omsetningen på fire prosent for dagligvare og kiosk i 2022.

Virke venter også en tilbakegang på tre prosent for byggevare- og møbelbransjen, som fikk seg et løft av oppussingsglade nordmenn. Netthandel, klær og sko er de eneste kategoriene Virke tror kommer til å ha vekst i 2022.

– Våre prognoser legger til grunn at det fortsatt vil være koronaeffekter å spore til neste år, men på ingen måte som i 2020 og 2021. Vi skal tilbake til det som var trenden før 2020, og den bevegelsen har allerede startet, sier Kristensen, og legger til:

– Varehandelen er i stadig utvikling, og mange konsepter har vært en runde i verkstedet under pandemien. I tillegg har nye kategorier vokst frem på nett. Det er en utvikling som ikke reverseres.

Virke spår at varehandelen vil være et marked på 804 milliarder kroner i 2030, tilsvarende en årlig vekst på 2,7 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.