Nielsens dagligvarebarometer for tredje kvartal 2017 viser at Rema mistet 0,2 prosent markedsandel.

De to største grupperingene Norgesgruppen og Coop deler markedsandelene Rema mister jevnt mellom seg og vokser med 0,1 prosent poeng.

Rema har tidligere signalisert at den negative tendensen er et tilbakelagt stadium.

- Det er ikke tvil om at grafen nå har snudd. Vi hadde en utfordrende vinter. Nå er vi der vi mener vi bør være også på markedsandeler, sa Jan Frode Johansen som er administrerende direktør i Rema Franchise i august.

Remas bestevennstrategi har fått mye av skylden for den negative utviklingen.

For to uker siden forsvant Rema-toppen Lars Kristian Lindberg brått ut av Reitans daligvareimperium. Det var Lindberg som satte bestevennstrategien ut i livet.

Rema har svart på den negative utviklingen med å skru opp etableringstakten.

– Vi skal åpne 40 butikker. Det er mye høyere åpningstakt enn noen gang tidligere, bortsett fra ved oppkjøp. Da begynner vi å komme der vi bør være, uttalte Jan Frode Johansen i august.

Ole Robert Reitan har innrømmet at det siste året har vært tøft.

– Vi har aldri blitt testet på en slik måte før. Derimot har vi surfet på medgang i 38 år. Dette var første gang vi er blitt virkelig stresstestet, uttalte Reitan til DN.(Vilkår)