Den svenske kleskjeden sender torsdag ut en finansiell oppdatering i forbindelse med koronakrisen. Tallene viser at salget har stupt med 57 prosent fra 1. mars til 6. mai. Det er grunn til å anta at tallene for Europa er verre fra midten av mars, da koronakrisen slo inn her med strenge smitteverntiltak.

Norge er et lite lyspunkt for H&M, med fall i salget på 36 prosent. Sverige, som har mildere smitteverntiltak enn de fleste andre land i Europa, har en nedgang på 31 prosent. I Kina er salgssvikten bare 32 prosent, men er har gjenåpningen av økonomien startet for lengst.

USA, som er hardest rammet og sist i smittesyklusen, har en nedgang i salget på hele 71 prosent.

Nettsalget økte i samme periode med 32 prosent, men altså langt fra nok til å kompensere for salgssvikten i de fysiske butikkene. Onlinesalg er tilgjengelig i 46 av de 51 markedene som var åpne før koronakrisen.

H&M opplyser at omtrent 80 prosent av kjedens butikker har vært stengt fra midten av mars. De siste par ukene har kjeden startet en gradvis gjenåpning av butikkene, og per 7. mai er 3050 av 5061 stengte, tilsvarende rundt 60 prosent av butikkene.

H&M har tidligere varslet at selskapet vil gå på et tap i andre kvartal, og at bortfallet av salg dette kvartalet ikke vil kunne hentes igjen senere.

Men H&M opplyser at likviditeten er god, og at selskapet har åpne kredittlinjer på 23,8 milliarder svenske kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.