Pandemien ble en gavepakke for varehandelen. Etter en vekst på seks prosent fra 2019 til 2020, økte nordmenns kjøp av varer med ytterligere fem prosent til totalt 621 milliarder kroner i 2021, ifølge bransjeorganisasjonen Virke.

Nå er festen over. Gjenåpningen har vridd forbruket tilbake mot reiser og tjenester, samtidig som bedriftene er blitt rammet knallhardt av kostnadsøkninger og lavere etterspørsel. I nominelle verdier er salget fortsatt brukbart, men det er volumnedgang i de fleste bransjer.

Ett av selskapene som går mot strømmen er lavpriskjeden Normal, som nok en gang utpekes som vekstvinner i Virkes årlige handelsrapport. Kjeden har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 259 prosent de fem siste årene – et tall som riktignok er sterkt påvirket av at det danske konsernet etablerte seg i Norge i 2017 og hadde en omsetning på åtte millioner kroner det regnskapsåret.

– Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Det har gått veldig fort, men det er først nå jobben begynner, sier Normal Norge-sjef Thomas Harsvik.

Normal har valgt å rendyrke fysiske butikker og har per nå 123 stykk i Norge. Planen er å åpne syv nye butikker innen slutten av året.

I regnskapsåret 2020/2021, som løper fra august til juli, fikk Normal Norge en omsetning på 1,8 milliarder kroner og et resultat før skatt på 202 millioner kroner. Tallene for regnskapsåret 2021/2022 er foreløpig ikke klare.

– Det jeg kan si, er at jeg er både overrasket og imponert over hvordan det har gått det siste året. For vår del går det ekstremt bra nå, både i nye og eksisterende butikker. Det er klart det hjelper å ha lave priser nå, noe vi også får kommentarer på fra kunder, sier Harsvik.

Venter nullvekst

Virke legger nå til grunn at detaljhandelen vil få nullvekst i 2022, og en svak nedgang i 2023. Veksten vil være holdt oppe av en uvanlig høy prisvekst, som vil si at det er ventet volumnedgang over hele linjen.

Andelen kjeder med positiv driftsmargin økte fra 73 prosent i «normalåret» 2019, til nær 82 prosent i 2021. Også kjeder med svak omsetningsutvikling forbedret driftsmarginen. Denne effekten er ventet å være midlertidig.

– Økte energipriser, fraktpriser og brudd i forsyningskjedene vil komme til å gjøre at vi ser et litt annet bilde i handelen fremover, sier fagdirektør Jarle Hammerstad i Virke.

Bransjene med den sterkeste veksten på kjedenivå de seneste årene er dyrebutikk, bredt vareutvalg, elektronikk, fliser og byggevare. Dette er bransjer der omsetningen økte særlig mye gjennom pandemien, og følgelig er det også stor fallhøyde for disse fremover.

Virke venter for eksempel en vekst i byggevarehandelen på to prosent i 2022, før økte renter og lavere etterspørsel skal sørge for et fall på ti prosent i 2023.

For kategorien møbler venter Virke et fall i omsetningen på fire prosent i 2022, og ytterligere fem prosent i 2023.

– Blir neppe noe bedre

Det er også Møbelringen-toppsjef Henning Eriksen forberedt på. Han er blant dem som har fått merke effektene av høy inflasjon, kraftige renteøkninger og forsyningskrøll.

– Krigen har ikke like stor effekt nå som for noen måneder siden, ettersom mange leverandører har klart å finne nye underleverandører. Det blir likevel flere prisøkninger, men vi tør ikke ta ut alt. Det går ikke. Folk har mindre å rutte med, og det blir neppe noe bedre, sier Eriksen.

– Det er stor usikkerhet, men slik det ser ut nå går det mot et omsetningsfall et sted mellom fem og 12 prosent i 2022 målt mot fjoråret. Forhåpentlig nærmere fem, sier Henning Eriksen i Møbelringen.
– Det er stor usikkerhet, men slik det ser ut nå går det mot et omsetningsfall et sted mellom fem og 12 prosent i 2022 målt mot fjoråret. Forhåpentlig nærmere fem, sier Henning Eriksen i Møbelringen. (Foto: Per Thrana)

Møbelringen-konsernet omsatte i 2021 for 1,8 milliarder kroner, med et driftsresultat på nærmere 210 millioner kroner. De siste månedene har konsernet hatt et markant omsetningsfall mot samme måneder i fjor, men ligger fortsatt høyere enn i «normalåret» 2019, målt i kroner og øre.

– Det er stor usikkerhet, men slik det ser ut nå, går det mot et omsetningsfall et sted mellom fem og 12 prosent i 2022, målt mot fjoråret. Forhåpentlig nærmere fem, sier Eriksen.

For 2023 vil Møbelringen trolig budsjettere med en liten oppgang igjen, men Eriksen understreker at det er en usikker verden vi lever i.

– Alt er bare et eneste stort spørsmålstegn akkurat nå.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.