Tirsdag meldte Hurtigruten at dens virksomheter vil splittes til to ulike enheter. Arbeidet med omorganiseringen startet allerede før pandemien, forteller selskapet.

– Dette handler om å rigge Hurtigruten-konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

I meldingen skriver selskapet at de to enhetene, Hurtigruten Norge og Hurtigruten Expeditions, skal rendyrkes som egne enheter.

Asta Lassesen blir administrerende direktør for Hurtigrutens globale ekspedisjonscruiser, opplyser selskapet. Prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge pågår.

Syv skip

Fra 2021 vil Hurtigruten Norge drive syv skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes. Denne virksomheten har selskapet drevet med siden 1893. Anbudstrafikken blir redusert fra 11 til syv skip fra nyttår.

– Dette er det råeste Norge har å by på. Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.   

Hurtigruten Norge vil bli driftet fra Tromsø og skipene skal seile under norsk flagg, med norsk og nordisk mannskap.

– Hurtigruten Norge vil få en like stor omsetning som hele Hurtigruten-gruppen hadde da vi startet den store snuoperasjonen i 2012. Omsetningen inkluderte både rutetrafikken, ekspedisjonsskip og en omfattende bussdrift. Det sier litt om størrelsen, sier Skjeldam

– Så vidt sett starten

Samtidig skal Hurtigruten samle sin ekspedisjonscruisevirksomhet i en egen enhet, med en egen organisasjon og ledergruppe – med Asta Lassesen som administrerende direktør.

Hurtigruten Expeditions vil bestå av en flåte på minst åtte ekspedisjonsskip, skriver selskapet i pressemeldingen.

Enheten skal ledes fra Oslo og Hamburg.

– I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Nå skal vi ta ekspedisjonscruisesatsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Vi har bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

Årlig seiler Hurtigrutens ekspedisjonscruiser til over 250 ulike reisemål. Skipene vil seile med en blanding av norsk og internasjonalt mannskap. Hurtigruten har en intensjonsavtale med det familieeide tyske BSM, og deler av driften vil skje gjennom et felles driftsselskap fra Hamburg. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.