Med lange rekker av fryseskap, har nykommeren Iceland kommet inn i dagligvaremarked som er ganske satt med tre store aktører.

Så langt har den engelske kjeden åpnet to butikker, i henholdsvis Asker og Larvik, som en test i det norske markedet.

Geir Olav Opheim er styrket i troen på at kjeden vil få et gjennombrudd. Den tidligere Nortura-sjefen er initiativtagerne til inntoget i Norge og er sentral i innhentingen av kapital.

– Vi er veldig fornøyde med erfaringene og har fått bekreftelse på de viktigste spørsmålene. Det er bra at vi fikk svarene så tidlig. Nå skrur vi opp tempoet i etableringen av nye butikker, sier Opheim.

Nå jakter kjeden på rundt fem nye lokaler i Oslo.

– Nå leter vi etter en håndfull lokaler som vi håper vil være på plass om kort tid. Spørsmålet er om vi finner mange nok. Hvis tilgangen på lokaler er bra, kan det også bli mer enn fem.

Frir til investorer

Hvem som har gått inn med kapital til etableringen i Norge, har så langt vært ukjent.

På aksjonærlisten DN har innhentet, finnes navn som kjøpesentereier Lars Løseth fra Surnadal, Sørbøe-familien fra Arendal som er store på eiendom, samt eierne bak oljeservice- og automasjonsselskapet Nebb.

For åpningen av de to første butikkene, ble det hentet inn 14 millioner kroner fra et utvalg investorer som ble kontaktet direkte.

Når det nå skal etableres flere butikker, må det hentes inn frisk kapital. Opheim mener det er investeringsvilje blant de eksisterende eierne.

– Vi er i positiv dialog med eierne og diskuterer hvordan vi skal vokse. I første omgang snakker vi med investorene i gruppen, sier Opheim.

Kjøpesenter-gründer er med

Lars Løseth bygget seg i sin tid opp på dagligvare før han utviklet kjøpesenterkjeden Amfi sammen med Olav Thon. Familieselskapet LL Holding er heleier av 11 kjøpesentre og deleier av 11 sentre.

– Er dette et comeback innen dagligvare?

– Nei, bakgrunnen for at vi ble med, er at jeg kjenner Geir Olav Opheim. Dette er en liten investering.

Løseth utelukker ikke at han vil gå inn med mer kapital når forespørselen kommer. Han tror ikke Iceland-kjeden vil bli en aggressiv konkurrent til dagligvarebutikkene han leier ut til.

– Jeg opplever ikke at Iceland driver i konkurranse med de etablerte, fordi det er ikke noen ordinær dagligvarekjede.

Test av konseptet

I testfasen har målet blant annet vært å finsikte sortimentet ut fra etterspørselen.

– Vi har tatt inn en del forskjellige varer vi ville teste ut. Resultatet er positivt, og konklusjonen er at vi ønsker flere butikker.

Blant varegruppene med best respons er typiske frossenvarer som pizza og is, men ferdigretter går også bra. Opheim merker at de norske kundene er nysgjerrige på nye produkter.

– Det som overrasker oss positivt er at de nye varene som er ukjente for kundene, er de som selger best. De kjente norske merkevarene selger vi mindre av, selv om vi er konkurransedyktig med Rema og Kiwi på pris.

Noen kunder har kjørt i flere timer, blant annet fra Sverige.

– Lite tyder på at det slår ut på handelsbalansen, humrer Opheim.

Kamp om lokaler

Da det ble kjent at Iceland skulle etablere seg i Norge, gikk Opheim ut mot at de store etablerte dagligvarekjedene hadde sikret seg med klausuler som forhindret nykommere å få lokaler i bestemte områder.

Sjefene i de etablerte kjedene tilbakeviste kjennskap til utleieklausulene kjedene angivelig skulle ha sikret seg.

– Vi opplever at de store blokkerer lokaler i Oslo. Det er to lokaler vi kunne tenkt oss, men der de sitter med leieklausuler. Det er tydelig at de er redde for konkurranse. Selv om konsernsjefene sitter og sier at de ikke kjenner til klausulene, så sitter gårdeierne og ikke vil leie ut fordi de er redde, sier Opheim.

Konkurransemyndighetene vurderer nå ulike alternativ for å redusere etableringshindringene. Tilgangen til lokaler samt det norske tollvernet er blant hindringene som er trukket frem.

Iceland baserer deler av sortimentet på import, og opplever at tollbelastningen er høy på ferdigmat og andre produkter med høyt kjøttinnhold.

Iceland-sjefen forventer at konkurransemyndighetene gjør tiltak som sikrer tilgangen til lokaler.

– Med så sterkt tollvern, må myndighetene gjøre noe med konkurransen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fikk nok av å se «glattceller bli solgt over takst» – dro på visning i flytende bolig
– Kan fungere som dame- eller herremagnet, sier Ivar Fredrik Mølmen (28).
01:47 Min
Publisert: