Det er bare å glemme maskara og falske øyevipper. I hvert fall ifølge mange bloggere, moteblader og stylister som sverger til såkalt vippeserum. Daglig påføring av middelet skal ifølge reklamen få øyevippene til å gro både lengre og fyldigere. For gründerne bak Iglow i Sandviken i Bergen er det blitt god butikk.

– Iglow ble startet ved en tilfeldighet da jeg ikke kunne fortsette arbeidet mitt som sykepleier. På en messe i utlandet fant jeg et produkt jeg ville satse på, skriver gründer Elin Reed Bratten (54) i en epost til DN.

I 2010 etablerte hun selskapet Iglow blant annet sammen med broren Øystein Reed Bratten (53), som hadde erfaring med netthandel. Tilbake i 2006 startet han nettfotobutikken Nfoto etter å ha vunnet én million kroner i Lotto. Nå har det som nærmest er en familiebedrift å regne, åtte ansatte og klargjør seg for å satse utenlands.

– Vi har hele tiden hatt en nøktern og forsiktig tilnærming og ikke tatt for stor risiko, skriver Elin Reed Bratten.

Interessen eksploderte

I fjor omsatte kosmetikkbedriften for nær 70 millioner kroner og satt igjen med et driftsresultat før skatt på nærmere 29 millioner kroner.

– Det tok fem år med hardt arbeid før det løsnet i 2015, og i fjor eksploderte interessen helt, sier markedsføringssjef Leiv-Arvid Reed Lunga i Iglow.

Salget er nær tredoblet fra 2016, da omsetningen var på 25 millioner.

Vippeserumet produseres i USA og selges på Iglows egen nettbutikk, men også hos ulike stylister og salonger i hele Norge.

Gründerne har opprettet selskapet Iglow Cosmetics og satt opp en «shipping hub» i Luxembourg for å kunne selge og sende varer til kunder i EU.

– På nettsiden ser vi positive tendenser med besøk fra Irland, Storbritannia og Tyskland, sier han og legger til at selskapet på ett år har fått over 7000 kunder bare i Irland og Storbritannia.

Iglow er blitt en suksessrik gründerbedrift med åtte ansatte. Fra venstre Lone H. L. Hoel, Hanne Carlsen, Renate Quam, Jenny Sæbø, Elin Reed Bratten, Iselin Isaksen, Geir Laland og Leiv-Arvid Reed Lunga.
Iglow er blitt en suksessrik gründerbedrift med åtte ansatte. Fra venstre Lone H. L. Hoel, Hanne Carlsen, Renate Quam, Jenny Sæbø, Elin Reed Bratten, Iselin Isaksen, Geir Laland og Leiv-Arvid Reed Lunga. (Foto: Helge Skodvin)

Virker vippeserum?

Hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo sier at virkestoffet som er dokumentert at forlenger øyevipper, ble oppdaget som en bivirkning ved behandling av grønn stær.

– Det er hårets kjertel som påvirkes og stimuleres når en smører dråper på øyelokkskanten, sier han.

Mattilsynet gikk senest i november i fjor ut og advarte mot kosmetikk med dette virkestoffet. Iglow kan nå garantere at det ikke lenger er spor av stoffet i sine produkter etter at TV 2s «Helsekontrollen» avdekket spor av stoffet i selskapets vippeserum.

Langeland sier at uten dette stoffet er det ingen dokumentert effekt av vippeserum.

– Jeg vet ikke om noen andre stoffer som virker. Det er kun prostaglandineanalogen bimatoprost og derivater som er dokumentert at har effekt, sier Langeland.

Iglow er helt uenig med Langelands vurdering og sier at «selskapet garanterer kundene et sertifisert, trygt og effektivt produkt». Ifølge produsenten Pulsaderm inneholder øyevippe-produktene en rekke ingredienser, deriblant en type aminosyre og stoffer som stammer fra ginsengrot, kamilleblomst og druekjerner.

– Det er bredt dokumentert at pleiende og stimulerende produkter med peptider og oljer har en positiv effekt på hår, sier Bratten.

«Insane forskjell»

Daglig leder Katarzyna Natalia Rozycka driver og eier skjønnhetssalongene Lashes by Kasja i Oslo. Hun forteller om stor økning i etterspørselen etter ulike typer vippeserum.

– Det startet i fjor. Vi selger veldig mye av det. Det er til kvinner i alle aldre, men mest til de yngste som følger med på det nyeste, sier Rozycka.

– Hvilke kunder anbefaler du å bruke vippeserum?

– Hvis de har svake vipper, anbefaler jeg en kur med vippeserum før de setter på extensions, sier hun.

Rozycka sier hun ser tydelig forskjell på kunder som har brukt vippeserum og ikke.

– Jeg har testet det selv, det var virkelig «insane» forskjell, sier hun.

Selger direkte

Leiv-Arvid Reed Lunga i Iglow sier konkurransen er tøff innen kosmetikk, spesielt når man kjemper mot giganter som L'oréal og Maybelline. Han sier at gründerne har klart å skape gode driftsmarginer ved å kutte ut noen ledd på veien.

– Marginene er bedre når en skipper mellomledd og handler direkte med produsenter og butikker, sier Lunga.

Håndballspiller Nora Mørk og blogger Anniken Jørgensen er noen av profilene som har frontet Iglows vippeserum på sosiale medier og i reklamer på nett.

– Det er viktig for oss å bygge gode kunderelasjoner. Noen tror at gir man manus og honorar til bloggere, så ordner det seg. Vi har jobbet mye via sosiale medier, nyhetsbrev og én-til-én via epost. Det gir et sterkere grunnlag for å bygge en levedyktig bedrift, spesielt på nett. Våre kunder blir hørt og sett, sier Lunga.

Ifølge Iglows regnskap satt selskapet ved nyttår med over 11 millioner i kontanter og 20 millioner investert i fond. Noen av midlene investeres nå i oppgraderte nettsider og utenlandssatsingen. Lunga sier at selskapet ikke ønsker å gå for fort frem og heller skape en bedrift som står stødig også i fremtiden.

– Vi vurderer alltid hvordan vi skal jobbe videre med våre ambisjoner. Det er viktig å eie og ha kontroll på produktet. Vi ønsker å bygge en levedyktig merkevare i stedet for å skape et luftslott, sier Lunga.

– Har dere fått noen beilere på døren så langt?

– Nei, men det kan tenkes at det kommer, sier Lunga.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fedre på Aker Brygge: Derfor tar vi ikke mer pappaperm
Menn som tjener over en million tar mindre pappapermisjon utover fedrekvoten enn menn som tjener mellom 250.000 og 1 million. Hvorfor er det slik? Les mer i lenken under.
03:22 Min
Publisert: