Møbelgiganten Ikea varsler at 7500 av selskapets ansatte globalt må forlate jobbene sine, mens 11.500 nye stillinger skal opprettes.

Endringene vil merkes også i Norge.

I de siste seks månedene har Ikeas norgessjef reist rundt på varehusene for å klekke ut en norsk variant av den globale strategien.

Nå er det lagt det som kalles for en global transformasjonsplan for å bygge fremtidens Ikea.

– Bakgrunnen for transformasjonen er alle endringene som skjer innen retail. Da må også vi transformere vår business, sier administrerende direktør Clare Rodgers i Ikea Norge.

Når DN møter henne på varehuset på Billingstad, har hun en lang dag foran seg. Først skal hun møte fagforeninger, før planen blir presentert i Ikea globalt klokken 11.

Ikea har bygget sin posisjon på store varehus i utkanten av de største byene. De siste årene har markedet forandret seg, og nå gjør møbelgiganten endringer.

– Vi skal bli mer tilgjengelige, det skal bli mer lettvint å handle og vi skal bli mer bærekraftige, sier Rodgers om hovedpunktene i strategien.

– Ikea har vært en fantastisk suksess i sine 75 første år. Nå skal vi bygge Ikea for de 75 neste årene.

Fjerner og oppretter stillinger

Alle de Ikea-ansatte i Norge vil merke endringene når kjeden gjør kraftsamlingen. Noen blir likevel mer direkte berørt enn andre.

I Norge vil Ikea opprette cirka 100 nye stillinger, samtidig som rundt 20 av 3150 stillingsposisjoner vil bli fjernet. I tillegg kan noen av dagens stillinger bli endret eller flyttet.

– Vi er fortsatt tidlig i denne prosessen og vet fortsatt ikke hvem som skal utfylle de ulike rollene, sier Rodgers.

Hun legger ikke skjul på at det kan være behov for å hente inn en ny type kompetanse.

– Her i Norge er målet likevel å ta vare på våre talentfulle medarbeidere. Hvis man er interessert i å utvikle seg, er det mange nye muligheter, sier hun.

Rodgers sier formålet med endringsprogrammet ikke er å redusere kostnader.

Ikea har den siste tiden investert massivt i infrastruktur, for å korte ned leveringstiden og tilby billigere og enklere fraktalternativer enn tidligere. Andre målsettinger er å utvikle eksisterende og nye tjenester, øke digitaliseringen og skape helt nye kundeopplevelser på varehusene.

– Hvordan vil kundene merke endringsprogrammet?

– De vil se en ny butikk. Vi skal endre nesten alt de neste tre årene, det gjelder også for varehusene våre. Så kundene vil oppleve dem mer som inspirasjonssentre med en rekke nye løsninger for bærekraft og utvidet tjenestetilbud. Vi må rendyrke de egenskapene som er spesifikke for fysisk butikk og finne nye måter å se synergier med det digitale på. Alt fra å utvikle nye kjøkkenplanleggere, å tilby konsulenttimer en til en, til nye designtjenester. Det kan også være å utvikle nye betalingsmåter, utlevering- og returtjenester. Vi må gi valg som gjør kundene fornøyde, sier Rodgers.

Kjeden jobber med å øke automatiseringsgrad og å øke graden av gjenbruk.

Rodgers tror også Ikea vil bli sentral i utviklingen av smarthjem.

– Hva er det mest kritiske for at Ikea skal lykkes digitalt?

– Vi må oppleves som inspirerende og det må bli enklere for medarbeiderne våre å gjøre en god jobb.

La ned satsing i høst

Ikea globalt kunngjør i dag ti nye varehus. Ingen av disse er i Norge. På steder som Vestby, Larvik, Ålesund og Tromsø venter mange fortsatt i spenning på om planene om nye varehus vil bli realisert.

Rodgers påpeker at dette er en helt annen prosess enn den globale strategien.

– Det blir snart tatt en beslutning, men vi tar den tiden vi trenger.

I august meldte DN at Ikea legger ned servicepunkter i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. De ble opprinnelig etablert for å komme tettere på kunden.

Lønnsomheten til Ikea i Norge har de siste årene utviklet seg negativt. Selskapet som drifter butikkene, gikk med nærmere 100 millioner kroner i underskudd i forrige regnskapsår. Konsernet bokførte et betydelig overskudd innen eiendomsdrift, som gjorde at Ikea samlet sett gikk med overskudd.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Da DN-kommentatoren fikk øye på reklameplakaten med det unike «Black Friday-tilbudet», gikk hun rett på kontoret og satte opp et regnestykke
01:23
Publisert: