Mens varekategorier som klær og sko har hatt en kriseperiode under pandemien, har det gått i den helt andre retningen for kategorier som hus, hjem og hage.

Det har møbelgiganten Ikea nytt svært godt av. Til tross for lengre perioder med stengte varehus, økte konsernets norske selskap, som har avvikende regnskapsår fra 1. september til 30. august, inntektene med 2,2 prosent til 8,95 milliarder kroner.

Svenske Carl Aaby (38) tok over som sjef for Ikea Norge 15. august, etter at Clare Rodgers gikk til morselskapet Ingka Group. Han beskriver året som har gått som «eksepsjonelt».

– Det har vært et krevende år med periodevis stengte varehus i Oslo-området og i Bergen, hjemmekontor og global forsyningskrise. Samtidig har det vært et lærerikt år der alle våre medarbeidere har vist en imponerende endringsvilje og fleksibilitet, sier Aaby.

Resultat før skatt falt til 415 millioner kroner, fra 476 millioner kroner året før.

Som følge av et godt resultat i et utfordrende år, får alle fulltidsmedarbeidere i Ikea i januar 2022 en gave på 10.000 kroner før skatt. I tillegg får to av tre ansatte en resultatbasert bonus.

– Store utfordringer

Ikea har fra sentralt hold allerede uttalt at den pågående forsyningskrisen har skapt store problemer for konsernet i år. Prisene på råvarer har steget kraftig, det samme har transportkostnadene. Samtidig er det manko på alt fra fabrikkarbeidere i Kina, til containere, skip, havnearbeidere og lastebilsjåfører.

– Det er store utfordringer i verdikjeden for mange industrier, og veldig mye også innen handel. I Ikea så vi veldig tidlig under pandemien at det ville komme utfordringer innen transport, distribusjon, varemangel og råvarepriser, sier Aaby.

– Det er prisøkninger i hele verdikjeden på mange ulike råvarer. Vi har kunnet absorbere noe av kostnadene siden vi eier store deler av verdikjeden, men langt ifra alt, sier Aaby.

– Vil prisene til sluttbruker øke?

– Jeg kan dessverre ikke garantere at vi ikke kommer til å justere prisene, det er noe vi ser på og jobber med akkurat nå. Hvis vi blir nødt til å gjøre det, kommer vi likevel til å sørge for å ha konkurransedyktige priser, sier Aaby.

Tøff start

Om utviklingen etter 30. august, sier Aaby følgende:

– Vi har hatt en ganske tøff start på grunn av varemangel. Det blir enda et utfordrende år. Vi selger fortsatt komplette kjøkken, vi kan fortsatt selge garderober, men det vil kanskje ikke alltid finnes i alle farger.

Som følge av utfordringene regner Aaby med at neste årsrapport vil vise lavere inntekter.

– Vi kommer til å gjøre det bra ut ifra de forutsetningene som finnes, men jeg tror ikke vi kommer til å nå like langt som vi gjorde i dette regnskapsåret.

Kraftig netthandelsøkning

Ikea-sjefen sier trenden er klar: I perioder der det er strenge smitteverntiltak og folk bruker mye tid hjemme, blir de ekstra opptatt av hvordan hjemmet skal innredes.

Kategoriene kjøkken, oppbevaring og hjemmekontor har alle hatt sterk økning. Salget av produkter til hjemmekontor økte med 65 prosent, ifølge Aaby.

– I perioder med restriksjoner, merker vi at folk blir mer opptatt av hvordan de skal innrede hjemmet, og hvordan de skal finne mer effektive løsninger til for eksempel hjemmekontor, sier han.

Ifølge Aaby økte netthandelen med 53,4 prosent i regnskapsåret 2021. Netthandelen utgjør nå nær en fjerdedel av den totale omsetningen, tilsvarende litt over to milliarder kroner.

– Veksten har fortsatt i dette regnskapsåret, og vi ser ingen tegn til at den skal avta. Samspillet mellom fysisk handel og netthandel blir bare viktigere og viktigere, sier Aaby.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.