Katalogene fra den verdensomspennende møbelkjeden Ikea ble trykket i verdens største opplag og var mer lest enn Bibelen på 2000-tallet, meldte blant andre Dagbladet for 14 år siden.

Siden da har møbelgiganten supplert sine flere hundre utsalgssteder med nettbutikk, men nå mener Ikea det er grunn til å endre på utsalgsstrategien igjen. 

- Digitalt selger vi nå produktene våre kun på egne hjemmesider, og der ser vi også at konkurranselandskapet endres, sier Ikea-sjef Thorbjörn Lööf til nettstedet Reuters.

For å møte den endrede konkurransesituasjonen, planlegger kjeden nå å selge møblene sine i andres nettbutikker.

Foreløpig vil ikke Lööf spesifisere hvem eller hva slags aktører kjeden ser for seg å samarbeide med. Så langt har ikke kjeden inngått noen formelle avtaler med andre.

Ikea-sjefen sier han vil finne ut hvordan netthandel kommer til å se ut i fremtiden og hva digitale shoppingsentre egentlig innebærer.

- Vi skal teste dette ut og se hva det betyr, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hyttebilen
Alfa Romeo Stelvio er like egnet som transport til hytta som til operaen i Milano.
00:53
Publisert: