I likhet med andre tradisjonelle kjeder måtte også Ikea omstille seg på rekordtid da nedstengingen ble innført i mars.

– Klikk og hent er et godt eksempel på hvordan vi har utviklet oss. Normalt ville det tatt ett år, men i løpet av to uker introduserte vi klikk og hent, sier Clare Rodgers.

Klikk og hent har i en årrekke vært innarbeidet med stor suksess innen forbrukselektronikk og sport. Hos disse kjedene er klikk og hent en gratistjeneste, mens Ikea nå har justert prisen ned til 199 kroner.

– Vi har endret prisene flere ganger basert på tilbakemeldinger fra kunder.

Ikea-varehusene er basert på at kundene plukker varene selv i det som ligner et lager. Plukkingen er i seg selv en jobb, og derfor må merkostnaden dekkes inn med et ekstra gebyr.

– Ikke alle enige, men vi må også tilby noen tjenester som koster ekstra. Andre har inkludert kostnaden i produktprisen. Ikke alle vil betale for det, og vi vil ha de laveste prisene.

Måtte organisere køen

Ikea i Norge presenterte fredag sitt regnskap for siste regnskapsår som går fra september til august. Møbelkjeden økte inntektene med 5,3 prosent. Overskuddet før skatt økte fra 165 millioner til 477 millioner kroner.

Midt i regnskapsåret inntraff koronaviruset. Det forandret mye av driften.

– Situasjonen i mars traff oss og satte livet til mange av kundene på hodet. Alle brukte mye tid i hjemmet sitt, og interessen for livet hjemme økte. Det gjorde at også interessen for Ikea økte.

Selv om myndighetene innførte restriksjoner, strømmet folk til varehusene.

– Vi innførte flere tiltak som å stenge dørene. Vi var tydelige på hvor mange vi kunne ha i varehusene, og måtte slippe folk inn i bolker, forteller Rodgers.

Ny generasjon varehus

Ikea har de siste årene vært gjennom en stor transformasjonsprosess for å tilpasse seg digitalisering, endret forbrukeradferd og en dreining mot mer bærekraftige løsninger.

Ikea-sjefen er glad omstillingen hadde kommet så langt da den nye situasjonen inntraff.

– Vi hadde gjort de riktige tingene og var forberedt på endringer.

I flere år har Ikea-konsernet jobbet med å designe neste generasjons varehus som skal være tilpasset netthandel og de nye kundebehovene.

– Arbeidet med disse prosjektene foregår over hele verden og vil utvikle seg etter hvert som livet til kundene endrer seg.

I dagens situasjon er ikke varehusene like aktuelle for å skape inspirasjon. Ikea har i stedet utviklet workshoper og én til én-avtaler med interiørdesignere på nettet.

I tråd med den nye strategien ble planene for flere nye varehus rundt om i landet lagt på is.

Det jobbes likevel med planer for nytt oppgradert varehus på Furuset i Oslo og relokalisering for det gamle varehuset i Stavanger.

Også planene om et nytt sentrallager på Vestby er høyt prioritert.

– Vi jobber for å åpne det nye lageret i 2024. Det blir et komplekst lager med mye automasjon, så vi må gå flere runder for å sikre at alt stemmer, sier Rodgers.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.