Ikea i Norge har besluttet å kutte ti prosent av kostnadene og legger nå ned tre servicesentre rundt om i Norge.

– Vi skal stenge alle servicesentrene i Norge. Det ser vi på som en tung avgjørelse, for vi har aldri stengt noe før, sier Ikeas norgessjef Clare Rodgers.

Så sent som for to-tre år siden opprettet møbelgiganten servicepunkter i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo for å komme tettere på kunden, men nå endres strategien.

50 ansatte er berørt av nedleggelsen, og de får tilbud om jobb andre steder i Ikea-systemet. Rodgers beklager at medarbeidere nå må flytte på seg hvis de ikke tar sluttpakke.

– Vi er forsiktige med å la slike beslutninger gå ut over ansatte, men dette var siste utvei, sier Rodgers.

Prøve og feile

På sentrene har det vært mulig å se produktene og bestille for eksempel kjøkken, men kundene har ikke kunnet ta med seg varene hjem som i tradisjonelle butikker.

I likhet med andre handelskaktører, famler Ikea seg frem i forsøket på å utnytte samspillet mellom netthandel og tradisjonell butikkdrift.

– Vi vil aldri gi opp og prøver og feiler, sier Rodgers.

– Ingvar Kamprad hadde en god betraktning som alltid har vært en sterk del av kulturen vår; det er bare mens man sover, man ikke gjør feil.

Nå skal kjeden innarbeide det samme sortimentet på nett og i butikk.

Er det noe hun har lært de siste årene, er det at det må være en sammenheng med måten Ikea fremstår i ulike kanaler.

– Hvis vi legger ut noe på Instagram, så må produktet være tilgjengelig i butikken og stemme med det folk får hjem, sier Rodgers.

Flere varehus på vent

Planene for nye varehus i Ålesund, Vestfold, Tromsø og Vestby har i flere år avventet en endelig investeringsbeslutning. Nå varsles det en ny full gjennomgåelse, og konklusjonen er ventet innen utgangen av året.

– Vi håper på en god prosess frem til beslutningen blir tatt i desember.

– Styres investeringsstrategien av globale beslutninger eller tas avgjørelsen her i Norge?

– Det er alltid diskusjoner på globalt nivå, men beslutningen for hvert prosjekt gjøres lokalt, siden markedet er ulikt fra sted til sted, sier Rodgers som har vært ulike steder i Ikea-systemet før hun fikk oppgaven med å lede Ikea i Norge.

Nederlag

Handelsekspert Reidar Mueller mener mange kjeder opplever en uoversiktlig og sammensatt situasjon når nye flerekanalstrategier skal klekkes ut.

– Det er utrolig mange parametere å holde orden på, og det er mange som har det tøft.

Han trekker frem endrede forbruksvaner, manglende topplinjeutvikling og en meget rask digital utvikling som kompliserende faktorer for kjedene.

– For aktører som er så fundamentale i sin tankegang som Ikea, kan det være endringer i markedet som de ikke klarer å ta inn i vurderingen sin. Det kan oppleves som et nederlag, men den som intet våger, intet vinner, sier partneren i VardeHartmark.

Nytt Ikea

Ifølge Ikea skal kostnadskuttene gjøre det mulig å foreta en omstilling der målet er å lage et nytt Ikea på tre år.

– Vi må være lønnsomme på en bærekraftig måte, og vi må forbedre oss mot kundene, sier Rodgers.

Lønnsomheten til Ikea i Norge har de siste årene utviklet seg negativt. Selskapet som drifter butikkene, gikk med nærmere 100 millioner kroner i underskudd i forrige regnskapsår. Konsernet bokførte et betydelig overskudd innen eiendomsdrift, som gjorde at Ikea samlet sett gikk med overskudd.

Trapper ned på bemanningsbyrå

For å kunne møte kundene på en bedre måte, gjør kjeden også endringer på personalsiden. Alle ansatte skal kunne utføre flere funksjoner, og alle medarbeidere skal gå i minimum 20 prosent stilling.

– Vi vil investere i våre ansatte slik at kundene møter større kompetanse og medarbeidere som forstår produktene og folks liv hjemme. I det lange løp vil det også en mer effektiv business, sier Ikea-sjefen.

Samtidig velger Ikea å redusere bruken av innleid arbeidskraft fra underleverandører.

– Vi har alltid brukt bemanningsbyråer, men i løpet av det siste året har vi i større grad gått over til å bruke egne medarbeidere.

Som ledd i den samme strategien, har Ikea også satt seg som mål å introdusere nye og mer kundetilpassede tjenester. Blant annet gjøres det endringer for å forbedre hjemlevering.

Logistikken har i en årrekke vært basert på lagre i Sør-Sverige, men nå skal lagerfunksjonen gradvis flyttes nærmere de norske kundene. Et nytt sentrallager er ventet å stå klart i Vestby i løpet av et par år, mens den nordlige delen av landet i større grad skal betjenes fra Trondheim. Ikea-sjefen håper også i større grad å utnytte lagrene i butikkene for å få raskere hjemlevering.

Ambisjonen er hjemlevering innen tre dager i Oslo-regionen og fem dager ellers i landet.

– Det er viktigere å møte kundenes forventninger enn å snakke om antall dager, sier Rodgers.

Kjøkkenkampen

I likhet med andre handelsaktører, merker også Ikea konkurranse fra nye spillere og bransjeglidning. Blant annet har Elkjøp-sjef Jaan Ivar Semlitsch uttrykt en ambisjon om å bli like stor som Ikea på kjøkken i løpet av ti år.

– Markedet er blitt mer og mer fragmentert. Vi vil alltid følge med på de store, men vi vil også miste noe ved ikke å se på de nye oppstartsbedriftene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sitter som en konge i verdens beste bil
Den er like firkantet som før og koster skjorta, men du kommer deg frem der du vil.
02:24
Publisert: