– Ennå selges det mye stoler og sofaer. Vi har hatt et bra første halvår for konsernet. Vi har ennå ikke tenkt på permitteringer eller nedbemanning. Men jeg frykter at høsten blir tøff. Men det skal vi komme oss gjennom.

Roar Høiland er en av de store møbelprodusentene og importørene av møbler i Norge. Gjennom Interstil-konsernet eier og produserer han kjente merkenavn som Hjellegjerde og Hødnebø. I tillegg er han storimportør av møbler og interiørartikler til store norske møbelkjeder.

Høiland er fornøyd med at konsernet ikke har fått en smell som følge av nedgangstidene som herjer både i Norge og utlandet.

– Vi ser at det amerikanske markedet har flatet ut for oss. Norge er helt greit, selv om vi har nedgang i omsetningen. I tillegg presses marginene, sier Høiland.

Rekordresultat

Resultatet for konsernet Interstil Holding endte på nærmere 74 millioner kroner før skatt av en omsetning på nær 580 millioner kroner.

– Hjellegjerde-konsernet tjente bra. Men det er klart at marginene på importsiden i Norge og Sverige ble klart svekket av økte fraktkostnader og råvarepriser. I tillegg ble vi straffet av kronekursen i det norske markedet, sier Høiland.

Høiland-familien har 35 år bak seg i møbelbransjen. Det er 13 år siden Høiland sammen med de lokale investorene Rolf Hodne og Arne Incoronato kjøpte børsnoterte Hjellegjerde av børs. Nå eies Interstil-konsernet av familien med 49 prosent, mens Hodne og Incoronato eier resten.

Etter noen humpete år etter overtagelsen, er Hjellegjerde nå blitt en pengemaskin. Hele produksjonen er flyttet til Litauen og Thailand, og Hjellegjerde tjener mer penger enn noensinne.

– Jeg har gått tilbake i regnskapene. I år fikk vi en ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger, journ. anm.) på 80 millioner kroner for Hjellegjerde-konsernet isolert sett. Det er rekord for det 80 år gamle selskapet. Det er særlig utlandet som drar inntjeningen, sier Høiland.

Vokser i USA

I flere år har Høiland-familien og de to medeierne Incoronato og Hodne vurdert å selge seg ut av Interstil-konsernet. De planene er nå lagt på hyllen.

– Vi snakker ikke om det lenger. Vi ser mange muligheter, sier han.

Det største vekstmarkedet er USA der konsernet har rundt 45 prosent av inntektene. I tillegg vokser konsernet i Asia og har nylig inngått større kontrakter i Australia.

– Vi ser for oss kraftig vekst i USA der vi investerer kraftig. I tillegg ser vi for oss generell vekst internasjonalt, sier Høiland. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.