– Det er riktig som ryktene sier at vi vurderer salg av Fridays-restaurantene i Norge og Sverige. Vi har allerede fått noen forespørsler som er naturlig å vurdere seriøst, sier konstituert konsernsjef Espen Hoff i Umoe Restaurants.

Jens Ulltveit-Moes restaurantkonsern Umoe Restaurants tar grep for å gjenopprette lønnsomheten etter flere år med store underskudd.

Nå legges alle nyetableringer på is samtidig som tapstyngede TGI Friday's ligger ute for salg. Flere norske og svenske interessenter har meldt seg på, ifølge Hoff.

Siden 2008 har Umoe Restaurants gått med et samlet underskudd på 491 millioner kroner.

Konsernet kontrollerer og eier kjeder som Peppes Pizza, Burger King, Starbucks, Leon, i tillegg til TGI Friday's. Sistnevnte er amerikansk, men det er Ulltveit-Moe som har lisens til å drive restaurantkonseptet i Norge og Sverige.

– Vi har erkjent at vi har vokst for mye i antall restauranter og hatt for aggressiv vekststrategi. I etterkant er det lett å si at lønnsomheten ikke har fulgt med i vekstperioden. Nå går vi fra vekst til lønnsomhet, sier Hoff.

500 ansatte er berørt

Utviklingen til TGI Friday's har vært langt fra problemfritt:

I fjor ble både restauranten på Karl Johan, og restauranten i Klingenberggata lagt ned. Tidligere i år ble en restaurant i Nordre gate i Trondheim også lagt ned. Friday's har nå tre restauranter i Oslo, og én på Jessheim, i Fredrikstad og Bergen. I tillegg er det fire restauranter i Sverige.

Den amerikanske diningkjeden TGI Fridays har slitt i Norge de siste årene. Her restauranten på Aker Brygge.
Den amerikanske diningkjeden TGI Fridays har slitt i Norge de siste årene. Her restauranten på Aker Brygge. (Foto: Fartein Rudjord)

– Vi har ikke fått til TGI Friday's, konstaterer Hoff.

500 ansatte er berørt av det kommende salget.

– Hva har vært problemet?

– Hadde vi visst det, ville vi gjort det mye bedre. Det er mange ulike ting vi åpenbart ikke har lykkes med. Underveis har vi forsøkt å se på driften, endre konseptet og ledelse. Dette er store restauranter med 50–70 ansatte og er således en kompleks virksomhet. Konseptet har likevel en spennende lønnsomhet i seg, og vi ser at de beste restaurantene gjør det bra.

Pausetak

Snuoperasjonen som nå er iverksatt innbefatter også tøffe kutt på konsernnivå. Det er allerede gjennomført en nedbemanning på nærmere 20 prosent av alle medarbeidere på servicekontorene i Norge og Sverige.

– Vi får et mye slankere konsern hvor ambisjonen er tydelig; Vi skal bli mer operative, fokuserte og ikke minst konsentrere oss enda mer om å drifte bedre og mer lønnsomt.

Konsernet har de siste årene etablert flere hundre restauranter.

– Nå fryses flere av de store strategiske prosjektene. Vi vil sannsynligvis ikke investere i nye restauranter de neste 12–18 månedene, i hvert fall ikke før vi finner fast grunn under føttene.

Flere kjeder berørt

Den nye strategien berører flere av kjedene:

  • I den nyetablerte sunne fastfoodkjeden Leon blir det tatt en time out som medfører at det foreløpig ikke blir flere nyåpninger. I Oslo er det etablert tre restauranter. Her skal de få på plass lønnsomheten før det rulles ut flere avdelinger
  • I datterselskapet Blender har det ligget en rekke kjedekonsepter og enkeltrestauranter. Flere er avviklet og solgt. Spesielt kjøpesentervirksomheten skal rendyrkes, for å møte den generelle utviklingen i sentrene.
  • Burger King har vært den største vekstkjeden til Umoe Restaurants. Konsernet har 276 egeneide og franchisedrevne restauranter.

– Vi har hatt et ekstremt vekstprogram i Burger King. Balansegangen mellom nyetableringer og å drive enhetene er krevende, og det har ikke gitt ønskede resultater.

Konsernet har også lagt bak seg en tung oppstart av ny kontrakt på Oslo lufthavn som har påført til dels store tap.

– Vi har fortsatt tro på at vi kan utvikle denne delen av virksomheten i samarbeid med HMS Host som har mye kompetanse på denne typen drift.

Til tross for de store underskuddene, er Hoff optimist.

– Fundamentet i Umoe Restaurants skal være en sterk base i Peppes, Burger King, Starbucks og senterkafeene.

Selv er han bare konstituert i toppsjefjobben etter Sverre Helno forsvant brått ut på sensommeren. Tidligere har Hoff stått i stormen som toppsjef i Rimi og Byggmakker. De siste tre årene har han ledet Peppes Pizza.

– Det er uhyre krevende og spennende, men jeg trives med endringer. Jeg kjenner selskapet og det gjør situasjonen enklere. Organisasjonen har respondert utrolig flott på endringene til tross for at det er snakk om en stor nedbemanning.

Stengt av Mattilsynet

Hoff håper at salgsprosessen i TGI Friday's vil være avsluttet på nyåret. Kjeden har vært forfulgt av dårlige anmeldelser, stenging av Mattilsynet og en konflikt med ansatte. Da restaurantgruppen la frem resultatene for 2018 tidligere i år, kom det frem at eierselskapet var nødt til å gi restaurantvirksomheten ansvarlige lån på til sammen 315 millioner kroner for å styrke balansen.

– Hvor negativt har det vært for kjeden med dårlige anmeldelser og stenging av Mattilsynet?

– Det har hatt noe å si for kulturen og stemningen i TGI Friday's og det påvirker omdømmet. Det har vi tatt konsekvensen av og ordnet opp i. Restauranten på Karl Johan er lagt ned. Vi håper at norske forbrukere ser at vi er en profesjonell aktør og at dette ikke vil skade oss på lang sikt.

Hoff mener det er gode muligheter for nye eiere å få lønnsomhet i kjeden.

– Vi har veldig god dialog med TGI Friday's internasjonalt. Begge ser at vi har tapt for mye penger, og at det er på tide med en ny eier som kan ta kjeden videre bedre enn vi har klart. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.