Det Stein Erik Hagen kontrollerte Jernia har hatt tøffe år siden inntoget av lavprisbutikkene med brede vareutvalg. 2017 var nok et år med negative resultater, men med et nytt butikk-konsept og fokus på service tror administrerende direktør Espen Karlsen at kjeden kan få et løft.

Marginskvis innen handel: Prisen har stått stille i 15 år dnPlus

– Driftsresultatet i år blir rundt null, så kommer vi til å tjene penger etter det, sier Karlsen.

Mikael Ålund er butikksjef for Jernia på Lambertseter senter, som er en av deres to nyoppussede pilotbutikker. Ålund sier at kompetansen i butikken er noe av det viktigste for driften og det som gjør at kundene kommer igjen.

– Det er ikke mye jeg ikke klarer å svare på, men når det er så har vi en app for hele Jernia hvor jeg lett får svar fra noen andre som klarer å løse kundens problemer. Det er ikke grenser for hva folk spør om, forteller Ålund.

Nok et dårlig år

– 2017 var et år med lavere omsetning og negative resultater, men det er de beste røde tallene vi har hatt. Fjoråret var en stor snuoperasjon hvor vi solgte ut og fornyet varelageret og hadde store restruktureringskostnader, sier Karlsen

Samlet endte Jernia med et resultat før skatt på minus 65,6 millioner kroner i fjor, en nedgang på 19 millioner kroner fra året før.

Selskapets mål er for 2018 er å gå i null på driftsresultatet og en økning i omsetning på fem prosent for Jernia as, som er selskapets grossist og kjedekontor. I Jernia detalj, som er alle kjedens butikker, skal omsetningen øke seks prosent, ifølge konsernsjefen.

For at detaljvarekjeden skal klare å overleve, er de avhengig av å kapre markedsandeler og øke omsetningen, det bekrefter Karlsen.

– Driftsresultatet i år blir rundt null, så kommer vi til å tjene penger etter det. Vi hadde en god utvikling i siste halvår av 2017 og har hatt en god utvikling i år, så jeg er positiv, sier Karlsen.

Konsernsjef Espen Karlsen og butikksjef på Lambertseter Mikael Ålund holder praten gående.
Konsernsjef Espen Karlsen og butikksjef på Lambertseter Mikael Ålund holder praten gående. (Foto: Gunnar Blöndal)

Kvalitetsprodukter skal sikre overlevelse

Karlsen trådte inn som administrerende direktør i april 2017 og forteller at han har vært klar over at de måtte foreta endringer for å få skuten på rett kjøl. Han ønsker å rette seg mot dem som ønsker kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser.

– Vårt mål er å levere gode produkter, varer som holder og at folk skal kunne komme tilbake og reparere når de eventuelt går i stykker, stikk motsatt av det bruk-og-kast-samfunnet som har utviklet seg med billige og dårlige produkter som selges for de laveste prisene, sier Karlsen.

Høyskolelektor ved institutt for markedsføring på BI, Pål Silseth, sier at prisutviklingen i norsk varehandel har vært svak det siste året, som sannsynligvis skyldes høyt prispress og sterk konkurranse.

– Pris er lett å fokusere på fordi det er enkelt å sammenligne, men ikke alle kan være billigst, sier Silseth

Silseth peker på at norsk kundebarometer viser at bransjen går i feil retning og at kundene blir mindre fornøyde. Han mener det er en feilaktig oppfatning at forbrukerne kun er opptatt av pris, og at det er viktigere å finne ut hva som gir økt nytteverdi for kundene, som for eksempel bedre service eller produkter med bedre kvalitet.

Skal være best på service

Konsernsjefen i Jernia er tydelig på at de skal være markedsledende på kundeservice og kompetanse.

– De ansatte skal ha god fagkunnskap om det de selger, og alle ansatte får grundig opplæring.

Som et ledd i omstillingen skal Jernia pusse opp åtte butikker i 2018 og 10 i starten av 2019. Jernias butikk på Lambertseter er en av to butikker som så langt har pusset opp.

– Jeg har mottatt masse gode tilbakemeldinger fra kunder som sier de lettere finner frem og i tillegg har vi økt omsetningen, sier butikksjef Mikael Ålund.(Vilkår)