Ole Sauar (40) står på en fjellknaus et par kilometer fra Gøteborg havn. Her er anleggsmaskinene i ferd med å rydde plass til enda et lagerbygg til Jollyroom.

Den nordiske nettbutikken vokser så raskt at det ene bygget ikke er ferdigstilt før det neste er igangsatt. Byggeaktivitet er selve symbolet på Jollyrooms vekst.

– Vi må være forberedt. Derfor er gravemaskinene her. Utviklingen går fort og det er store endringer.

Like ved en av Volvos store fabrikker nord for Gøteborg er det investert nærmere én milliard kroner i fire bygg og plukkerobot.

Inne i den 300 meter lange hallen jobber robotene iherdig på toppen av en kube med bokser for å finne frem de riktige varene.

Jollyroom har nærmest bygget sin egen kategori rettet mot småbarnsfamilier.

– Fordelen vår at nyfødte barn må ha en del ting. Vi har samlet mange bransjer i én butikk. Mye av dette er små nisjer som er vanskelig å vise frem på 20 kvadratmeter i en butikk.

Det startet med babyutstyr, men etterhvert som barna i målgruppen vokste til, er sortimentet blitt kraftig utvidet. Nå er både sport, leker og interiør til barnerommet blitt en del av nettbutikken.

– Da vi startet i 2010, hadde vi mange ulike planer. Konsolideringen innen barn og baby i Norden var kommet langt, men ingen hadde lyktes på nett. Derfor startet vi med en rendyrket netthandel, sier Sauar, som i sin tid startet netthandel med datakomponenter hjemme fra gutterommet.

Ingen lek for leketøy

I løpet det siste året har en nedtur slått inn over handelsnæringen, og en av de viktigste driverne er netthandel. Sauar mener dagens butikkstruktur fremdeles ikke er tilpasset handlemønsteret.

– Det som skjer nå er at netthandel har en voldsom vekst. Parallelt er det kommet mange nye butikker og kjøpesentre. Det harmonerer ikke, når markedet for fysiske butikker er blitt mindre. Vi har ennå ikke sett en reduksjon i antall butikker som tilsvarer veksten i netthandel.

En oversikt DN har laget viser at antallet selskaper som driver med netthandel har skutt i været det siste tiåret. Virkes konjekturbarometer anslår at netthandel innen faghandel økte til 25 milliarder kroner i fjor.

– Dette skjer fort, og det er nesten en eksponentiell vekst. Mange forstår ikke eller vil ikke ta inn over seg utviklingen, sier Sauar, som var sentral i oppbyggingen av landets største rendyrkede nettbutikk Komplett.

Leker er blant bransjene som nå rammes hardest. BR leker og Toys R Us gikk nylig konkurs, og avviklet i Sverige. Tidligere har norske Barnas hus avviklet i Sverige.

På få år har barns forhold til leker endret seg betraktelig, ifølge Sauar.

Etter at roboten har plukket varene, skjæres eskene i passende størrelse. For Ole Sauar og logistikksjef Cecilie Olsson er det som vakker musikk når eskene triller gjennom hallen.
Etter at roboten har plukket varene, skjæres eskene i passende størrelse. For Ole Sauar og logistikksjef Cecilie Olsson er det som vakker musikk når eskene triller gjennom hallen. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– Barn slutter med leker tidligere. Nå er gamingstoler og Hooverboard (rullebrett med el-motor, red. anm.) blitt julegavehit. Med en nettbutikk er det enklere å parere endringer.

Paradoksalt nok tester Jollyroom nå ut fysiske butikker. I første omgang gjøres testen gjennom en outlet langs E6 nord for Gøteborg.

– Vi tester ut fysisk tilstedeværelse for å støtte opp under veksten. Hvis det fungerer, er det mulig at vi åpner butikker i de nordiske hovedstedene. Vi skal ikke ha mange butikker, for det klarer vi ikke med vårt prisnivå. For oss er fysiske butikker markedsføring.

Også i Sverige frykter handelsnæringen Amazons forventede inntreden. Sauar mener nettgiganten like gjerne kan åpne muligheter. I verste fall kan Jollyroom selge varer på Amazons plattform.

Robotene gjør jobben

Mange av varene kommer inn til havna i kontainere fra Kina.

I den ene enden av hovedbygget kommer varepartiene inn før de mates inn i småkasseløsningen som betjenes av små roboter. Når barna er lagt om kvelden, er det primetime for shopping. Ordrene legger seg i en kø.

Når første skift kommer på jobb om morgenen, har de 96 robotene allerede gjort mye av forarbeidet. Basert på bestillingene er ordrekøen optimert og stablene med bokser er sortert slik at varene enkelt kan hentes frem slik at bemanningen utnyttes best mulig.

– Robotene trenger ikke sove og er aldri syke. De tar ikke en gang kaffepauser, men trenger fire timer lading i døgnet, sier logistikksjef Cecilie Olsson.

På et av båndene kommer en enslig teddybjørn til syne, klar til å legges pappkasser og bli sendt til en ny lekekamerat et sted i Norden.

I den andre enden av bygget står det en lastebil klar til hvert av de nordiske landene. Hver tredje forsendelse går til Norge.

36.500 varenummer ligger på lagrene. Spesielt klær, i alle farger og fasonger, drar opp antallet.

Jollyroom-gründer Ole Sauar skuer utover lager og pakkehallen for småvarer. I november og desember var den automatiserte pakkingen oppe til den store eksamen.
Jollyroom-gründer Ole Sauar skuer utover lager og pakkehallen for småvarer. I november og desember var den automatiserte pakkingen oppe til den store eksamen. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

For mange av de hurtigvoksende nettbutikkene er robotene som plukker småvarer nøkkelen til lønnsomhet.

Komplett var blant de første som tok systemet fra Autostore i bruk. Nå har Sauars nye selskap investert 100 millioner er i det automatisere plukkesystemet.

– Automatiseringen er nesten en forutsetning etterhvert som markedet blir konsolidert. Denne teknologien tar ned kostnadene, sier Sauar.

Kina-suksess

I 2017 passerte Jollyroom én milliard svenske kroner i omsetning og sikter mot to milliarder i år. Nettbutikken har gått med overskudd siden 2014.

– Innen netthandel er det mange som har kraftig omsetningvekst og går med underskudd, men det er mulig å gjøre det med overskudd.

Mange av de tidlige nettbutikkene har vært gründerdrevet, og når kapitalbehovet reiser seg kommer det nye eiere inn. Sauar har med seg Egmont som mindretallsaksjonær. Mediegiganten har andeler i flere nisjebutikker, deriblant Bakeren og Kokken samt Fjellsport.no.

– Det gjelder å beholde aksjemajoriteten. Det store spørsmålet er hvem man får inn og om hvor kortstiktige de er.

Sauar legger ikke skjul på at det er volumene som teller i jakten på lønnsomhet. Store innkjøp gir volumfordeler fra merkevareleverandørene. Men det er likevel egne merkevarer og egenimport fra Kina som virkelig er med å pynte på tallene. Et eget team jobber med å bygge de egne merkevarene. Målet er at varene skal ha færrest mulig stopp fra produsenten til kunden.

– Det er et kostnadsrace. Vi føler stadig et press på marginene, spesielt med overetableringen vi har sett.

Jollyroom har allerede lagt en plan for europeisk ekspansjon. I første omgang er det snakk om å dekke Tyskland, Nederland og Polen fra lageret i Gøteborg.

– Vi må ha en halv milliard i omsetning før vi åpner vårt andre lager, for eksempel i Tyskland.

Inntil videre kjemper boremaskinen mot grunnfjellet på tomten utenfor Gøteborg.

Her utvides byggene nesten som Lego-moduler. Med det fjerde gigantbygget som nå reiser seg i det karrige landskapet, vil Jollyroom disponere til sammen 75.000 kvadrat.

– Det har vært en periode der jeg har sittet mer hos arkitekter og byggefirmaer enn jeg har vært på jobb.

Jollyroom leier lagerhallene for å kontrollere veksten.

– Selvsagt er det morsomt å se byggene reise seg, men det tar tid å hente ut gevinsten. Vi fortsetter med investeringene. Moderne bygg gjør at vi kan tenke lenger fremover.

Selv kjører Ole Sauar rundt i en nøktern Hyundai.

– Jeg legger igjen alt av penger her. Jeg kan ikke ligge på sofaen og telle nuller. Vi må i stedet skru på alle knotter og ta ut det som ligger på siste raden.

Er Elon Musk en bløffmaker ute av kontroll?

Hør «Finansredaksjonen» fra Dagens Næringsliv: – Det er en hel rekke ting ved Tesla som gjør meg skeptisk(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Test av Tesla Model 3: Slik takler den norsk vinterføre
De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten to år etter at tusenvis av nordmenn bestilte bilen.
03:12
Publisert: