Det norske selskapet Easygrow as, som designer, produserer og selger barnevognposer, har fått medhold i Næringslivets konkurranseutvalg etter at de klaget inn den svenske barneutstyrsprodusenten Jollyroom for etterligning av en barnevognpose.
I utvalgets enstemmige avgjørelse heter det at «[ …] Jollyrooms «Nordlys Oslo» er en ulovlig etterligning i strid med markedsføringsloven paragraf 30. Markedsføring og salg av produktet er en urimelig utnyttelse av Easygrows innsats og resultater, og innebærer en risiko for forveksling».
Easygrow er en norsk gründerbedrift som ble startet i Levanger i Trøndelag, og som selger vognposer med tilhørende produkter for barn. Selskapet ble etablert i 2004 og ledes i dag av daglig leder Maria Dalen.
I tillegg til å selge vognposer til det norske markedet er Easygrow også på andre europeiske markeder.
Mens Jollyroom-konsernet hadde en omsetning på 1,5 milliarder svenske kroner i 2018, omsatte Easygrow for 27 millioner.
Synes avgjørelsen er rettferdig
I klagen skriver Easygrow at Jollyroom ulovlig har etterlignet deres barnevognpose, som de estimerer å ha brukt mellom 100.000 og 150.000 kroner på å utvikle.
Ifølge Easygrow har Jollyroom «urimelig utnyttet Easygrows innsats og resultater».
– Vi bruker masse ressurser på å utvikle gode vognposer. Det er veldig uheldig for oss at en slik stor aktør kopierer, og derfor synes jeg avgjørelsen er rettferdig, sier daglig leder Maria Dalen til DN.
Hun er enig med Næringslivets Konkurranseutvalgets syn om at Jollyrooms pose er en ulovlig etterligning og i strid med god forretningsskikk.
– Spesielt siden de kjenner godt til originalen som forhandler, forklarer hun.
– Har Easygrow en dominerende stilling i markedet?
– Nei, absolutt ikke. Det finnes mange leverandører av vognposer. Vi er en liten norsk familiebedrift med dyktige ansatte, startet av Maria og Elisabeth Dalen, som utvikler vognposer med vårt spesielle design og våre funksjoner. Kundene våre setter pris på at posene har stilig design, god kvalitet og god miljøprofil, sier Maria Dalen.
Planlegger Levanger-besøk
Svenske Jollyroom mener på sin side at deres barnevognpose ikke er en etterligning, og peker på at det innen bransjen finnes en rekke trender som ingen har enerett på.
Videre mener det svenske selskapet at Easygrow forsøker å monopolisere markedet for vognposer.
– Det finnes mellom 4000 og 5000 ulike vognposer i Europa som skal fylle samme funksjon og passe inn i de samme barnevognene. Hvis du legger disse vognposene ved siden av hverandre vil de naturlig nok være ganske like, sier Jollyroom-gründer og administrerende direktør Ole Sauar til DN.
Han understreker at Jollyroom sluttet å selge de omstridte barnevognposene for lenge siden, men ønsker å komme i dialog med Easygrow fremfor å krangle med selskapet.
– Derfor planlegger jeg en tur til Levanger for å møte ledelsen i familieselskapet i håp om at vi kan sette en strek over dette og i stedet komme frem til konstruktive løsninger for fremtiden, for Easygrow er en vellykket bedrift som går fantastisk godt. Jollyroom er nå på utkikk etter egnede butikklokaler i Oslo og vil gjerne også selge vognposer, i tillegg til annet utstyr fra gravidfasen og frem til barna blir 10–12 år, sier Sauar.
Han legger til at Jollyroom ønsker å være en forhandler på lik linje med andre aktører i markedet, og at vognposer er et av mange viktige innkjøp nybakte foreldre gjør.
– Det er vanskelig for oss å være en fullgod aktør hvis vi ikke får selge vognposer, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.